Forschungsprojekt

RuN - Rezeption und Nutzung der Berichte der externen Evaluation an Schulen und im Rahmen von Zielvereinbarungsprozessen.

Projektleitung:
Prof.Dr.phil.habil. Barbara Drinck

Mitarbeiter/innen:
Ralph Schubert
M.A. Melanie Schmidt
Kathleen Herzog
Juliane Keitel
Dr. Doris Flagmeyer
M.A. Daniel Diegmann

Beschreibung:

Die Steuerung schulischer Qualitätsentwicklung befindet sich in einem Wandlungsprozess, bei dem die traditionelle Detailsteuerung des Unterrichts ergänzt oder ersetzt wird. Wesentliche Instrumente der neuen Steuerung sind externe Evaluationen und Zielvereinbarungen. Beides erfordert einen intensiven Dialog der beteiligten Akteure über Eigenverantwortung und Kompetenzen. Dadurch kommt es gleichsam zu Veränderungen der Aufgabenbereiche und im Selbstverständnis der Schulaufsicht und der Schulen. Um die durch den Wandlungsprozess bedingten Erfahrungen der beteiligten Akteure für die schulische Praxis nutzbar zu machen, bedarf es einer wissenschaftlichen Begleitung. Aus diesem Grund untersucht die RuN-Studie, wie die Berichte der externen Evaluation in Sächsischen Grund-, Mittelschulen und Gymnasien rezipiert und genutzt werden. Die zentralen Forschungsfragen lauten dabei: Was sind die Gelingensbedingungen für eine erfolgreiche Nutzung der Berichte der externen Evaluation durch die Schuleiter/innen, die Kontakt- bzw. Steuergruppen und die Schulreferenten/innen? Welche Stolpersteine auf dem Weg der Rezeption und Nutzung können ausfindig gemacht werden? Die qualitativ angelegte RuN-Studie untersucht 30 allgemeinbildende Schulen, die den Prozess der externen Evaluation durchlaufen haben. In miteinander vernetzten Teilprojekten werden die betreffenden Akteure zur externen Evaluation und zu den Zielvereinbarungsprozessen befragt.

Den Zwischenbericht der RuN-Studie können Sie hier herunterladen:

Zwischenbericht der RuN-Studie (2011) [pdf, 1,1 mb]

 

English summary

Reception and usage of the external evaluation reports at schools in the context of management by objectives

Controlling quality development processes in national and international school systems are undergoing changes: traditional detailed input controlling procedures are (to be) supplemented and/or replaced by newer forms of output controlling. School inspection (evaluation processes) and processes of leadership through defining objectives (management by objectives) are an essential part of these new controlling instruments. School inspection and management by objectives both call for intensive dialogue practices between the involved actors (e.g. school principals, teachers, school inspectors) on the development of self-responsibility and competencies. Therefore, changes in duties or fields of activity as well as in self-conceptions of the involved actors and institutions can be observed. To profit from the experiences of school actors regarding these undergoing changes in schools practices, scientific research and evaluation are necessary. For this reason the RuN-Study was conceptualized and operated by the University of Leipzig; it explores the reception and utilization processes of school inspection report-data in Saxon schools (primary and secondary schools). The main research questions are as follows:

Under which conditions can utilization of the reported data be successful for school principals, schools 'steering groups' and schools supervisors? What are the challenges which have to be faced in order to successfully receive and use the reported data in school development processes?

Consisting of a qualitative data-based research design, the RuN-Study focuses on analyzing 30 general schools, which have passed the processes of school inspection. Within particular projects which are connected to each other within the RuN-project, the involved school actors are questioned about their experiences with school inspection and management by objectives.

Results were published in August 2013.

Finanzierung:

TG 51 & SBI/SMK

Projektzeitraum:

01.01.2011 bis 31.07.2013


Zuletzt aktualisiert: Montag, 25. November 2013 16:01