Anne Weiland

Anne Weiland

Lecturer (LfbA)

Pädagogik im Förderschwerpunkt körperlich-motorische Entwicklung
Haus 5
Marschnerstraße 29d/e, Room 160
04109 Leipzig

Phone: +49 341 97-31515
Fax: +49 341 97-31549

Abstract

Anne Weiland studied special education at the University of Leipzig from 2004 to 2009. After working at public and private schools for several years Anne Weiland began teaching at the university department for children with special needs in mental and ​​physical-motor development in October 2015.

Her focus is on didactics of mental and physical-motor development considering inclusive aspects of learning and taking account to indvidual und holistic requirements of children.

Professional career

  • since 03/2019
    Lehrkraft für besondere Aufgaben im Bereich Pädagogik im Förderschwerpunkt körperlich-motorische Entwicklung an der Universität Leipzig
  • since 10/2015
    Lehrkraft für besondere Aufgaben im Bereich Pädagogik im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung an der Universität Leipzig
  • 03/2014 - 09/2015
    Schule mit dem Förderschwerpunkt geistige Entwicklung "Johann Traugott Weise" in Zeitz
  • 08/2011 - 02/2014
    Freie Grundschule im Bildungshaus Riesenklein in Halle

Education

  • 08/2009 - 07/2011
    2. Staatsexamen: Staatlich regionales Förderzentrum Erich Kästner Altenburg
  • 10/2004 - 06/2009
    1. Staatsexamen: Lehramt an Förderschulen an der Universität Leipzig
  • Prozessimmanente Diagnostik im Kontext von Inklusion
  • Konzepte und Maßnahmen zur Förderung spezifischer Kompetenzen im Förderschwerpunkt gE und in inklusiv beschulten Lerngruppen
  • Planung und Gestaltung von Lehr- und Lernsituationen im Anfangsunterricht und ausgewählten Lernbereichen im Förderschwerpunkt gE und kmE
  • Beobachten, Reflektieren und Planen unterrichtsbegleitender Förderung von SchülerInnen mit dem Förderschwerpunkt gE
  • Aufgaben, Kompetenzen und Handlungsfelder von PädagogInnen im Förderschwerpunkt kmE
  • Interdisziplinäre Teamentwicklung und Kooperation mit dem Elternhaus


  • Special needs in intellectual development

    05-SPF-GE6000.SE02 Process immanent diagnostics and development and promotion planning with focus on intellectual development


    05-SPF-GE6000.SE01 Process immanent diagnostics and development and promotion planning with focus on intellectual development


    05-SPF-GE4000.SE01 Differential learning areas with focus on intellectual development


    05-SPF-GE3000.PN01 Observing, reflecting and planning in-class promotion for pupils in need of mental development support

  • Special needs in physical and motoric development

    05-SPF-KM4000.SE01 Initial teaching with physical and motor impaired children


    05-SPF-KM1000.SE02 Educational professionalism, interdisciplinary team development and cooperation with parents focusing on physical and motor development


  • Primary education

    05-GSD-SPS01.SE02 Constructing primary education and theory-based reflection on primary school praxis