Profile
Professional career
- since 10/2016
Research assistant at the Chair of Primary School Pedagogy at the University of Leipzig - 10/2016 - 12/2020
Mentor in the "StiL - Studying in Leipzig" project
Education
- since 07/2019
PhD project "Digitization of an individual learning assessment for school beginners?" - 10/2011 - 09/2016
Master of Education "Teacher training for special education" at the University of LeipzigSpecialization: Physical-motor development; language and communicationCore subject: Ethics/Philosophy - 10/2008 - 09/2011
Bachelor of Arts "Teacher training for special education" at the University of LeipzigSubjects: Rehabilitation and integration pedagogyCore subject: Ethics/Philosophy
In my research work, I focus on one hand on diagnostics and support during the learning process and on the other hand on digitization in and at elementary schools. The main focus is on early learning and the use of digital formative assessments.
In this context, I will examine the extent to which digitalized diagnostic procedures can be used in early childhood education and what advantages and disadvantages arise for participants.
One instrument I will examine in more detail is ILeA plus Deutsch. It is a digitalized instrument for learning process accompanying diagnostics and support in the subject German at the primary level. It was developed for elementary schools in the state of Brandenburg and is intended to support elementary school teachers in their diagnostic work.
- ILeA plus Deutsch - Erstellung, Erprobung und Normierung von digitalisierten Aufgabenpaketen zur lernprozessbegleitenden Diagnostik und Förderung im Fach Deutsch in der Grundschule für das Land BrandenburgLiebers, KatrinDuration: 06/2016 – 06/2020Funded by: Ministerien anderer Bundesländer (ohne Sachsen)Involved organisational units of Leipzig University: Schulpädagogik des Primarbereichs; Psychologie in Schule und Unterricht
- Collaborative Project: Digital Everyday Integrated Support Diagnostics - Reading in Inclusive Education - Subproject Expert SurveyLiebers, KatrinDuration: 09/2021 – 08/2024Funded by: BMBF Bundesministerium für Bildung und ForschungInvolved organisational units of Leipzig University: Schulpädagogik des Primarbereichs
- Liebers, K.; Junger, R.; Kanold, E.Digitale Lernstandsanalysen am Schulanfang - Ein Beitrag zu mehr Chancengerechtigkeit für benachteiligte Kinder?In: Inckemann, E.; Micha, M.; Sigel, R.; Trautmann, T. (Eds.)Chancengerechtigkeit durch Schul- und Unterrichtsentwicklung an Grundschulen - Konzeptionelles, Konkretes und Anschauliches. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. 2019. pp. 213–226.ISBN: 978-3-7815-2296-1
- Liebers, K.; Schmidt, C.; Junger, R.; Prengel, A.Formatives Assessment in der inklusiven Grundschule im Spannungsfeld von Wissenschaft und TransferGrundschulpädagogik zwischen Wissenschaft und Transfer. Jahrbuch Grundschulforschung. 2019. pp. 303–312.
- Liebers, K.; Kanold, E.; Junger, R.Digitale Lernstandsanalysen in der inklusiven Grundschule?In: Bartusch, S.; Klektau, C.; Simon, T.; Teumer, S.; Weidermann, A. (Eds.)Lernprozesse begleiten. Anforderung an pädagogische Institutionen und ihre Akteur*innen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. 2019. p. 209.
- Junger, R.; Hanke, J.; Liebers, K.; Diehl, K.Digitale alltagsintegrierte Förderdiagnostik mit DAF-L – Ein Ansatz für nachhaltige Diagnostik und Förderung?In: Haider, M.; Böhme, R.; Gebauer, S.; Gößinger, C.; Munser-Kiefer, M.; Rank, A. (Eds.)Nachhaltige Bildung in der Grundschule. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2023. pp. 203–208.
-
Constructing primary education and theory-based reflection on primary school praxis
Supervising student groups in day internship at elementary schools.
-
Researching, reading and writing with a focus on "Digitization in primary school"