The professorship for primary school didactics of general sciences education with a special focus on natural sciences and technology is located at the Institute for Pedagogy and Didactics in Elementary and Primary Education. The professorship not only has one of the longest denominations in our faculty, but is also the only professorship that spans two areas of work in teaching, research and the promotion of young academics.
Publications
-
Steinmann, A.; Bauer, D.; Lange-Schubert, K.
Überwindung von Dunkelheit - Forschen und Gestalten in Erfinder*innenateliers zum Thema "Schwachstrom"
Die technische Perspektive konkret. Begleitband 5 zum Perspektivrahmen Sachunterricht. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. 2021.
ISBN: 978-3-7815-2433-0
-
Miczajka-Rußmann, V.; Lange-Schubert, K.
Citizen-Science-Projekte als besondere Lerngelegenheit im Kontext des Forschenden Lernens am Beispiel der naturwissenschaftsbezogenen Lehrerinnen- und Lehrerbildung im Grundschullehramt
Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung. 2019.
-
Forbes, C. T.; Lange-Schubert, K.; Böschl, F.; Vo, T.
Supporting primary students’ developing modeling competence for water systems
In: Upmeier zu Belzen, A.; Krüger, D.; van Driel, J. (Hrsg.)
Cham: Springer. 2019. S. 257
-
Böschl, F.; Gogolin, S.; Lange-Schubert, K.; Hartinger, A.
Mixed-Methods-Design als Grundlage für die Entwicklung von Aufgaben zur Erfassung von Modellkompetenz von Grundschulkindern
In: Giest, H.; Gläser, E.; Hartinger, A. (Hrsg.)
Bad Heilbrunn: Klinkhardt. 2019. S. 115
-
Böschl, F.; Lange-Schubert, K.; Forbes, C. T.; Vo, T.
Mehr als Matchbox. Modelle und Modellieren in der Grundschule
Naturwissenschaften im Unterricht Chemie. 2019. 171 (30). S. 33-37
-
Lange-Schubert, K.; Vo, T.; Forbes, C. T.
Mehr als Matchbox. Modelle und Modellieren in der Grundschule
Naturwissenschaften im Unterricht Chemie. 2019. 171 (30). S. 33-37
-
Bürgermeister, A.; Rashad, J.; Saalbach, H.; Lange-Schubert, K.
Classroom discourse in science learning mono- & multilingual students’ participation and teachers’ scaffolding (2019)
-
Lange-Schubert, K.; Forbes, C. T.; Vo, T.
Mehr als Matchbox?! Modelle und Modellieren in der Grundschule
Naturwissenschaften im Unterricht Chemie. 2019. 171 (3). S. 33-37
-
Lange-Schubert, K.; Hartinger, A.; Gogolin, S.
Mixed-Methods-Design als Grundlage für die Entwicklung von Aufgaben zur Erfassung von Modellkompetenz von Grundschulkindern
In: Giest, H.; Gläser, E.; Hartinger, A. (Hrsg.)
Bad Heilbrunn: Klinkhardt. 2019. S. 115
-
Miczajka-Rußmann, V.; Lange-Schubert, K.; Böttcher, F.; Hübner, T.
Citizen Science - auf dem Weg in die LehrerInnenbildung (2019)
-
Miczajka-Rußmann, V.; Lange-Schubert, K.
Citizen Science macht Schule (2018)
-
Miczajka-Rußmann, V.; Lange-Schubert, K.; Böttcher, F.; Hübner, T.
Citizen Science – auf der Suche nach neuen Akteuren (2018)
-
Wilhelm, E.; Lange-Schubert, K.; Miczajka-Rußmann, V.
Biodiversität im Schulgarten – ein Citizen Science Projekt mit Studierenden und Grundschulkindern. Forschendes Lernen im Sachunterricht – Bedingungen, Konzepte und Wirkungen. (2018)
-
Lange-Schubert, K.
Eingeladener Gastvortrag an der PH Nordwestschweiz Prof. Dr. Kim Lange-Schubert Modellkompetenz von Grundschulkindern in Sachlernprozessen fördern – Fachdidaktische Grundlagen und aktuelle Forschung zur naturwissenschaftlichen Grundbildung Forschungskolloquium Naturwissenschafts-, Technik-und Sachunterrichtsdidaktik Herbstsemester 2018, 05.11.2018 (2018)
-
Böschl, F.; Gogolin, S.; Lange-Schubert, K.; Hartinger, A.
Modellverstehen von Grundschüler/innen in Abhängigkeit von Kontext und Kompetenzniveau
In: Hartinger, A.; Giest, H.; Franz, U.; Reinhoffer, B.; Heinrich-Dönges, A. (Hrsg.)
Handeln im Sachunterricht. Klinkhardt. 2018. S. 93-100
-
Lange-Schubert, K.; Ottlinger, T.; Schubert, J. C.
Einstellungen von angehenden Sachunterrichtslehrkräften zu geographischen Raumkonzepten als Teil professioneller Kompetenz
In: Hemmer, M.; Lindau, A.-K.; Peter, C.; Schrüfer, G. (Hrsg.)
„Auf den/die Geographielehrer/in kommt es an!?“ – Lehrer/innenprofessionalität und Lehrer/innenbildung im Fokus von Theorie, Empirie und Praxis. Abstractband zum HGD-Symposium . Münster: 2018. S. S. 73-S. 73
-
Böschl, F.; Ottlinger, T.; Lange-Schubert, K.
Phänomene der lebenden und nicht lebenden Natur übergreifend erforschen: Sinne, Optik, Akustik
In: Adamina, M.; Kalcsics, K.; Kübler, M.; Bietenhard, S.; Engeli, E. (Hrsg.)
"Wie ich mir das denke und vorstelle...": Vorstellungen von Schülerinnen und Schülern zu Lerngegenständen des Sachunterrichts und des Fachbereichs Natur, Mensch, Gesellschaft. Klinkhardt. 2018. S. 121-138
-
Gogolin, S.; Krell, M.; Lange-Schubert, K.; Hartinger, A.; Upmeier zu Belzen, A.; Krüger, D.
Erfassung von Modellkompetenz bei Grundschüler/innen
Bad Heilbrunn: Klinkhardt. 2017. S. 108
ISBN: 978-3781521629
-
Lange-Schubert, K.; Tretter, T.
Inklusives Lernen im naturwissenschaftlichen Sachunterricht. Vom guten Unterricht in heterogenen Lerngruppen
Stuttgart: Kohlhammer. 2017. S. 268
ISBN: 9783170259997
-
Lange-Schubert, K.; Geist, B.; Dietze, S.
Bildungssprachliche Merkmale im Sachunterricht der Grundschule: Theoretische und empirische Annäherungen
Tübingen: Stauffenberg. 2017. S. 13
ISBN: 978-3-95809-077-4
-
Tretter, T.; Lange-Schubert, K.
Sachunterricht – Didaktik für die Grundschule
In: Hartinger, A.; Lange-Schubert, K. (Hrsg.)
Berlin: Cornelsen. 2017. S. 235
ISBN: 978-3-589-15917-8
-
Möller, K.; Kleickmann, T.; Lange-Schubert, K.
Professionelle Kompetenz von Lehrpersonen für den Sachunterricht - ihre Bedeutung für Unterrichtsqualität und Möglichkeiten ihrer Förderung.
Berlin: Logos. 2017. S. 157
ISBN: 978-3-8325-4523-9
-
Lange-Schubert, K.; Böschl, F.; Hartinger, A.
Naturwissenschaftliche Methoden aneignen und anwenden. Untersuchungen durchführen und wissenschaftliche Modelle nutzen am Beispiel Aggregatzustände und ihre Übergänge
In: Giest, H. (Hrsg.)
Die naturwissenschaftliche Perspektive konkret. Begleitband zum Perspektivrahmen Sachunterricht. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt. 2017. S. 25-38
-
Hartinger, A.; Lange-Schubert, K. (Hrsg.)
Sachunterricht – Didaktik für die Grundschule
Berlin: Cornelsen: Scriptor. 2016
-
Lange-Schubert, K.; Hartinger, A.
Wege zur Modellierungskompetenz von Grundschüler/innen im Sachunterricht
In: Goll, T.; Hartinger, A. (Hrsg.)
Sachunterricht – zwischen Kompetenzorientierung, Persönlichkeitsentwicklung, Lebenswelt und Fachbezug. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2016. S. 66-74
-
Walper, L. M.; Pollmeier, K.; Lange-Schubert, K.; Kleickmann, T.; Möller, K.
From General Science Teaching to Discipline-Specific Science Teaching: Physics Instruction and Students’ Subject-Related Interest Levels During the Transition from Primary to Secondary School
In: Papadouris, N.; Hadjigeorgiou, A.; Constantinou, C. P. (Hrsg.)
Insights from Research in Science Teaching and Learning: Selected Papers from the ESERA 2013 Conference. Cham: Springer International Publishing. 2016. S. 271-288
-
Tröbst, S.; Kleickmann, T.; Lange-Schubert, K.; Rothkopf, A.; Möller, K.
Instruction and Students’ Declining Interest in Science. An Analysis of German Fourth- and Sixth-Grade Classrooms
American Educational Research Journal. 2016. 53 (1). S. 162-193
-
Lange-Schubert, K.; Schubert, J. C.; Böschl, F.; Forbes, C. T.
Wasser-Boden-Wechselwirkungen : durch Beobachten, Untersuchen und Modellieren über den Wasserkreislauf lernen
In: Adamina, M. (Hrsg.)
Die geographische Perspektive konkret. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2016. S. 29-43
ISBN: 978-3781521285
Projects
-
Climate schools in Saxony - Preparation of technically and didactically prepared teaching materials for primary schools
Wollmann, Karl
Duration: 08.2020 - 03.2021
Funding source: Other Saxon ministries (excluding SMWA and SMWK)
Participating organisational units of the UL: Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology; area of primary school didactics of handicrafts
-
PraxisdigitaliS: Designing a digital practice in Saxony
Ganguin, Sonja
Duration: 03.2020 - 12.2023
Funding source: BMBF Federal Ministry of Education and Research
Participating organisational units of the UL: Centre for Teacher Training and School Research; subject didactics of history; didactics of English as a foreign language; psychology in school and teaching; primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology; pedagogy in the special focus of language and communication; media competence and appropriation research; didactics of school sport; didactics of biology; didactics of computer science
-
School in a digital world
Wollmann, Karl
Duration: 05.2019 - 05.2021
Founding scources: Domestic foundations
Participating organisational units of the UL: Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology
-
Leipzig macht MINT - Inventors' workshops as technical learning settings in primary education
Lange-Schubert, Kim
Duration: 03.2019 - ongoing
Beteiligte Organisationseinheiten der UL: primary school didactics of handicrafts
-
Competence development of student teachers in the field of "Nature of Science" through university didactic interventions
Lange-Schubert, Kim
Duration: 01.2017 - ongoing
Participating organisational units of the UL: Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology
-
Teaching-Learning Project: Facing Learning Difficulties: Developing Digital Learning Opportunities (Lebe-DiLee)
Wollmann, Karl
Duration: October 2018 - September 2019
Founding scource: BMBF Federal Ministry of Education and Research
Participating organisational units of the UL: Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology
-
Match my Maker - Break down barriers
Mikutta, Andreas
Duration: September 2018 - January 2019
Participating organisational units of the UL: Primary School Didactics of Handicrafts
-
Professional knowledge and professionalisation of general sciences education teachers
Lange-Schubert, Kim
Duration: January 2017 - ongoing
Participating organisational units of the UL: Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology
-
Shaping inclusion together: Professional exchange on videotaped learning situations
Friedl, Sebastian
Duration: September 2016 - December 2017
Funding source: SMWK State Ministry for Science and the Arts
Participating organisational units of the UL: Institute for Pedagogy and Didactics in Elementary and Primary Education; Religious Education and Didactics of Religious Education; Didactics of English as a Foreign Language; Didactics of Biology; Centre for Teacher Training and School Research (ZLS)
-
Shaping inclusion together: Professional exchange on videotaped learning situations
Lange-Schubert, Kim
Duration: June 2016 - December 2016
Funding source: SMWK State Ministry for Science and the Arts
Participating organisational units of the UL: Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology
Events
-
Symposium
5th Symposium "Werken-TC-WTH"
Didactics of computer science; primary school didactics of handicrafts; primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology
Organiser: Lange-Schubert, Kim
October 26th 2019
-
Meeting of the UL and Teacher Training of the SMK
5th Symposium "Werken - T/C -WTH: Lernumgebungen" at VDI GaraGe e.V.
Economy-Technology-Household; primary school didactics of handicrafts
Organisers: Markert, Jana; Lange-Schubert, Kim; Hofmann, Sven; Walther, Birgit; Steinmann, Annett; Wagner, Antje; Schöbel, Enrico; Goller, Antje
October 26th 2019
-
Guest lecturer Prof. Dr. Marco Adamina, PH Bern
Competence promotion and orientation for spatial, geographical learning in primary education
Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology; Faculty of Education; Primary school pedagogy
Organiser: Lange-Schubert, Kim
June 20th 2019
-
Symposium
5th Leipzig Handicrafts Days & Research Conference on Technical Education "Was ist Technik?"
Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology
Organiser: Lange-Schubert, Kim
February 14th 2019 to February 15th 2019
-
Symposium
5th Leipzig Handicrafts and Technology Conference "Was ist Technik?"
Primary school didactics of handicrafts
Organiser: Lange-Schubert, Kim
February 14th 2019 to February 15th 2019
-
Guest lecture by Annett Steinmann and Andreas Mikutta at the University of Vechta
Handicrafts and design (pedagogy) potentials in the field of professional knowledge of student teachers in the subject of handicrafts
Primary School Didactics Handicrafts
Organiser: Lange-Schubert, Kim
November 14th 2018
-
Invited guest lecture at the PH Northwestern Switzerland
Fostering Model Competence of Primary School Children in Factual Learning Processes - Subject Didactic Foundations and Current Research on Basic Science Education, Research Colloquium Science, Technology and General Sciences Education Didactics
Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology
Organiser: Lange-Schubert, Kim
Novenber 5th 2018
-
Guest lecture by Prof. Dr Mirjam Steffensky, Leibniz Institute for Science and Mathematics Education Kiel
Science education in the day-care centre: promoting the next generation of STEM students, schooling in childhood, developing a basic knowledge base...?
Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology; Faculty of Education; Institute for Pedagogy and Didactics in Elementary and Primary Education
Organiser: Lange-Schubert, Kim
June 21st 2018
-
Guest lecture by Prof. Dr June H. Park, University of Vechta
Design Education and Handicrafts
Primary School Didactics Handicrafts
Organiser: Lange-Schubert, Kim
June 7th 2018
-
Symposium
4th Leipzig Handicraft Days Competence Orientation / Dealing with Heterogeneity
Primary School Didactics Handicrafts
Organiser: Lange-Schubert, Kim
March 15th 2018