The professorship for primary school didactics of general sciences education with a special focus on natural sciences and technology is located at the Institute for Pedagogy and Didactics in Elementary and Primary Education. The professorship not only has one of the longest denominations in our faculty, but is also the only professorship that spans two areas of work in teaching, research and the promotion of young academics.

Prof. Dr. Kim Lange-Schubert

Prof. Dr. Kim Lange-Schubert

Professor

Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung von Naturwissenschaft und Technik
Haus 3
Marschnerstraße 31, Room 034
04109 Leipzig

Phone: +49 341 97-31461
Fax: +49 341 97-31459

Office hours
Dienstag 17-18 Uhr (nur mit Voranmeldung über Mona Witzel)

Publications

  • Steinmann, A.; Bauer, D.; Lange-Schubert, K.

    Überwindung von Dunkelheit - Forschen und Gestalten in Erfinder*innenateliers zum Thema "Schwachstrom"

    Die technische Perspektive konkret. Begleitband 5 zum Perspektivrahmen Sachunterricht. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. 2021.

    ISBN: 978-3-7815-2433-0

  • Miczajka-Rußmann, V.; Lange-Schubert, K.

    Citizen-Science-Projekte als besondere Lerngelegenheit im Kontext des Forschenden Lernens am Beispiel der naturwissenschaftsbezogenen Lehrerinnen- und Lehrerbildung im Grundschullehramt

    Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung. 2019.

  • Forbes, C. T.; Lange-Schubert, K.; Böschl, F.; Vo, T.

    Supporting primary students’ developing modeling competence for water systems

    In: Upmeier zu Belzen, A.; Krüger, D.; van Driel, J. (Hrsg.)

    Cham: Springer. 2019. S. 257

  • Böschl, F.; Gogolin, S.; Lange-Schubert, K.; Hartinger, A.

    Mixed-Methods-Design als Grundlage für die Entwicklung von Aufgaben zur Erfassung von Modellkompetenz von Grundschulkindern

    In: Giest, H.; Gläser, E.; Hartinger, A. (Hrsg.)

    Bad Heilbrunn: Klinkhardt. 2019. S. 115

  • Böschl, F.; Lange-Schubert, K.; Forbes, C. T.; Vo, T.

    Mehr als Matchbox. Modelle und Modellieren in der Grundschule

    Naturwissenschaften im Unterricht Chemie. 2019. 171 (30). S. 33-37

  • Lange-Schubert, K.; Vo, T.; Forbes, C. T.

    Mehr als Matchbox. Modelle und Modellieren in der Grundschule

    Naturwissenschaften im Unterricht Chemie. 2019. 171 (30). S. 33-37

  • Bürgermeister, A.; Rashad, J.; Saalbach, H.; Lange-Schubert, K.

    Classroom discourse in science learning mono- & multilingual students’ participation and teachers’ scaffolding (2019)

  • Lange-Schubert, K.; Forbes, C. T.; Vo, T.

    Mehr als Matchbox?! Modelle und Modellieren in der Grundschule

    Naturwissenschaften im Unterricht Chemie. 2019. 171 (3). S. 33-37

  • Lange-Schubert, K.; Hartinger, A.; Gogolin, S.

    Mixed-Methods-Design als Grundlage für die Entwicklung von Aufgaben zur Erfassung von Modellkompetenz von Grundschulkindern

    In: Giest, H.; Gläser, E.; Hartinger, A. (Hrsg.)

    Bad Heilbrunn: Klinkhardt. 2019. S. 115

  • Miczajka-Rußmann, V.; Lange-Schubert, K.; Böttcher, F.; Hübner, T.

    Citizen Science - auf dem Weg in die LehrerInnenbildung (2019)

  • Miczajka-Rußmann, V.; Lange-Schubert, K.

    Citizen Science macht Schule (2018)

  • Miczajka-Rußmann, V.; Lange-Schubert, K.; Böttcher, F.; Hübner, T.

    Citizen Science – auf der Suche nach neuen Akteuren (2018)

  • Wilhelm, E.; Lange-Schubert, K.; Miczajka-Rußmann, V.

    Biodiversität im Schulgarten – ein Citizen Science Projekt mit Studierenden und Grundschulkindern. Forschendes Lernen im Sachunterricht – Bedingungen, Konzepte und Wirkungen. (2018)

  • Lange-Schubert, K.

    Eingeladener Gastvortrag an der PH Nordwestschweiz Prof. Dr. Kim Lange-Schubert Modellkompetenz von Grundschulkindern in Sachlernprozessen fördern – Fachdidaktische Grundlagen und aktuelle Forschung zur naturwissenschaftlichen Grundbildung Forschungskolloquium Naturwissenschafts-, Technik-und Sachunterrichtsdidaktik Herbstsemester 2018, 05.11.2018 (2018)

  • Böschl, F.; Gogolin, S.; Lange-Schubert, K.; Hartinger, A.

    Modellverstehen von Grundschüler/innen in Abhängigkeit von Kontext und Kompetenzniveau

    In: Hartinger, A.; Giest, H.; Franz, U.; Reinhoffer, B.; Heinrich-Dönges, A. (Hrsg.)

    Handeln im Sachunterricht. Klinkhardt. 2018. S. 93-100

  • Lange-Schubert, K.; Ottlinger, T.; Schubert, J. C.

    Einstellungen von angehenden Sachunterrichtslehrkräften zu geographischen Raumkonzepten als Teil professioneller Kompetenz

    In: Hemmer, M.; Lindau, A.-K.; Peter, C.; Schrüfer, G. (Hrsg.)

    „Auf den/die Geographielehrer/in kommt es an!?“ – Lehrer/innenprofessionalität und Lehrer/innenbildung im Fokus von Theorie, Empirie und Praxis. Abstractband zum HGD-Symposium . Münster: 2018. S. S. 73-S. 73

  • Böschl, F.; Ottlinger, T.; Lange-Schubert, K.

    Phänomene der lebenden und nicht lebenden Natur übergreifend erforschen: Sinne, Optik, Akustik

    In: Adamina, M.; Kalcsics, K.; Kübler, M.; Bietenhard, S.; Engeli, E. (Hrsg.)

    "Wie ich mir das denke und vorstelle...": Vorstellungen von Schülerinnen und Schülern zu Lerngegenständen des Sachunterrichts und des Fachbereichs Natur, Mensch, Gesellschaft. Klinkhardt. 2018. S. 121-138

  • Gogolin, S.; Krell, M.; Lange-Schubert, K.; Hartinger, A.; Upmeier zu Belzen, A.; Krüger, D.

    Erfassung von Modellkompetenz bei Grundschüler/innen

    Bad Heilbrunn: Klinkhardt. 2017. S. 108

    ISBN: 978-3781521629

  • Lange-Schubert, K.; Tretter, T.

    Inklusives Lernen im naturwissenschaftlichen Sachunterricht. Vom guten Unterricht in heterogenen Lerngruppen

    Stuttgart: Kohlhammer. 2017. S. 268

    ISBN: 9783170259997

  • Lange-Schubert, K.; Geist, B.; Dietze, S.

    Bildungssprachliche Merkmale im Sachunterricht der Grundschule: Theoretische und empirische Annäherungen

    Tübingen: Stauffenberg. 2017. S. 13

    ISBN: 978-3-95809-077-4

  • Tretter, T.; Lange-Schubert, K.

    Sachunterricht – Didaktik für die Grundschule

    In: Hartinger, A.; Lange-Schubert, K. (Hrsg.)

    Berlin: Cornelsen. 2017. S. 235

    ISBN: 978-3-589-15917-8

  • Möller, K.; Kleickmann, T.; Lange-Schubert, K.

    Professionelle Kompetenz von Lehrpersonen für den Sachunterricht - ihre Bedeutung für Unterrichtsqualität und Möglichkeiten ihrer Förderung.

    Berlin: Logos. 2017. S. 157

    ISBN: 978-3-8325-4523-9

  • Lange-Schubert, K.; Böschl, F.; Hartinger, A.

    Naturwissenschaftliche Methoden aneignen und anwenden. Untersuchungen durchführen und wissenschaftliche Modelle nutzen am Beispiel Aggregatzustände und ihre Übergänge

    In: Giest, H. (Hrsg.)

    Die naturwissenschaftliche Perspektive konkret. Begleitband zum Perspektivrahmen Sachunterricht. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt. 2017. S. 25-38

  • Hartinger, A.; Lange-Schubert, K. (Hrsg.)

    Sachunterricht – Didaktik für die Grundschule

    Berlin: Cornelsen: Scriptor. 2016

  • Lange-Schubert, K.; Hartinger, A.

    Wege zur Modellierungskompetenz von Grundschüler/innen im Sachunterricht

    In: Goll, T.; Hartinger, A. (Hrsg.)

    Sachunterricht – zwischen Kompetenzorientierung, Persönlichkeitsentwicklung, Lebenswelt und Fachbezug. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2016. S. 66-74

  • Walper, L. M.; Pollmeier, K.; Lange-Schubert, K.; Kleickmann, T.; Möller, K.

    From General Science Teaching to Discipline-Specific Science Teaching: Physics Instruction and Students’ Subject-Related Interest Levels During the Transition from Primary to Secondary School

    In: Papadouris, N.; Hadjigeorgiou, A.; Constantinou, C. P. (Hrsg.)

    Insights from Research in Science Teaching and Learning: Selected Papers from the ESERA 2013 Conference. Cham: Springer International Publishing. 2016. S. 271-288

    DOI: 10.1007/978-3-319-20074-3_18

  • Tröbst, S.; Kleickmann, T.; Lange-Schubert, K.; Rothkopf, A.; Möller, K.

    Instruction and Students’ Declining Interest in Science. An Analysis of German Fourth- and Sixth-Grade Classrooms

    American Educational Research Journal. 2016. 53 (1). S. 162-193

    DOI: 10.3102/0002831215618662

  • Lange-Schubert, K.; Schubert, J. C.; Böschl, F.; Forbes, C. T.

    Wasser-Boden-Wechselwirkungen : durch Beobachten, Untersuchen und Modellieren über den Wasserkreislauf lernen

    In: Adamina, M. (Hrsg.)

    Die geographische Perspektive konkret. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2016. S. 29-43

    ISBN: 978-3781521285

Projects

  • Climate schools in Saxony - Preparation of technically and didactically prepared teaching materials for primary schools

    Wollmann, Karl

    Duration: 08.2020 - 03.2021

    Funding source: Other Saxon ministries (excluding SMWA and SMWK)

    Participating organisational units of the UL: Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology; area of primary school didactics of handicrafts

  • PraxisdigitaliS: Designing a digital practice in Saxony

    Ganguin, Sonja

    Duration: 03.2020 - 12.2023

    Funding source: BMBF Federal Ministry of Education and Research

    Participating organisational units of the UL: Centre for Teacher Training and School Research; subject didactics of history; didactics of English as a foreign language; psychology in school and teaching; primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology; pedagogy in the special focus of language and communication; media competence and appropriation research; didactics of school sport; didactics of biology; didactics of computer science

  • School in a digital world

    Wollmann, Karl

    Duration: 05.2019 - 05.2021

    Founding scources: Domestic foundations

    Participating organisational units of the UL: Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology

  • Leipzig macht MINT - Inventors' workshops as technical learning settings in primary education

    Lange-Schubert, Kim

    Duration: 03.2019 - ongoing

    Beteiligte Organisationseinheiten der UL: primary school didactics of handicrafts

  • Competence development of student teachers in the field of "Nature of Science" through university didactic interventions

    Lange-Schubert, Kim

    Duration: 01.2017 - ongoing

    Participating organisational units of the UL: Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology

  • Teaching-Learning Project: Facing Learning Difficulties: Developing Digital Learning Opportunities (Lebe-DiLee)

    Wollmann, Karl

    Duration: October 2018 - September 2019

    Founding scource: BMBF Federal Ministry of Education and Research

    Participating organisational units of the UL: Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology

  • Match my Maker - Break down barriers

    Mikutta, Andreas

    Duration: September 2018 - January 2019

    Participating organisational units of the UL: Primary School Didactics of Handicrafts

  • Professional knowledge and professionalisation of general sciences education teachers

    Lange-Schubert, Kim

    Duration: January 2017 - ongoing

    Participating organisational units of the UL: Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology

  • Shaping inclusion together: Professional exchange on videotaped learning situations

    Friedl, Sebastian

    Duration: September 2016 - December 2017

    Funding source: SMWK State Ministry for Science and the Arts

    Participating organisational units of the UL: Institute for Pedagogy and Didactics in Elementary and Primary Education; Religious Education and Didactics of Religious Education; Didactics of English as a Foreign Language; Didactics of Biology; Centre for Teacher Training and School Research (ZLS)

  • Shaping inclusion together: Professional exchange on videotaped learning situations

    Lange-Schubert, Kim

    Duration: June 2016 - December 2016

    Funding source: SMWK State Ministry for Science and the Arts

    Participating organisational units of the UL: Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology

Events

  • Symposium

    5th Symposium "Werken-TC-WTH"

    Didactics of computer science; primary school didactics of handicrafts; primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology

    Organiser: Lange-Schubert, Kim

    October 26th 2019

  • Meeting of the UL and Teacher Training of the SMK

    5th Symposium "Werken - T/C -WTH: Lernumgebungen" at VDI GaraGe e.V.

    Economy-Technology-Household; primary school didactics of handicrafts

    Organisers: Markert, Jana; Lange-Schubert, Kim; Hofmann, Sven; Walther, Birgit; Steinmann, Annett; Wagner, Antje; Schöbel, Enrico; Goller, Antje

    October 26th 2019

  • Guest lecturer Prof. Dr. Marco Adamina, PH Bern

    Competence promotion and orientation for spatial, geographical learning in primary education

    Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology; Faculty of Education; Primary school pedagogy

    Organiser: Lange-Schubert, Kim

    June 20th 2019

  • Symposium

    5th Leipzig Handicrafts Days & Research Conference on Technical Education "Was ist Technik?"

    Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology

    Organiser: Lange-Schubert, Kim

    February 14th 2019 to February 15th 2019

  • Symposium

    5th Leipzig Handicrafts and Technology Conference "Was ist Technik?"

    Primary school didactics of handicrafts

    Organiser: Lange-Schubert, Kim

    February 14th 2019 to February 15th 2019

  • Guest lecture by Annett Steinmann and Andreas Mikutta at the University of Vechta

    Handicrafts and design (pedagogy) potentials in the field of professional knowledge of student teachers in the subject of handicrafts

    Primary School Didactics Handicrafts

    Organiser: Lange-Schubert, Kim

    November 14th 2018

  • Invited guest lecture at the PH Northwestern Switzerland

    Fostering Model Competence of Primary School Children in Factual Learning Processes - Subject Didactic Foundations and Current Research on Basic Science Education, Research Colloquium Science, Technology and General Sciences Education Didactics

    Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology

    Organiser: Lange-Schubert, Kim

    Novenber 5th 2018

  • Guest lecture by Prof. Dr Mirjam Steffensky, Leibniz Institute for Science and Mathematics Education Kiel

    Science education in the day-care centre: promoting the next generation of STEM students, schooling in childhood, developing a basic knowledge base...?

    Primary school didactics of general sciences education with special focus on natural sciences and technology; Faculty of Education; Institute for Pedagogy and Didactics in Elementary and Primary Education

    Organiser: Lange-Schubert, Kim

    June 21st 2018

  • Guest lecture by Prof. Dr June H. Park, University of Vechta

    Design Education and Handicrafts

    Primary School Didactics Handicrafts

    Organiser: Lange-Schubert, Kim

    June 7th 2018

  • Symposium

    4th Leipzig Handicraft Days Competence Orientation / Dealing with Heterogeneity

    Primary School Didactics Handicrafts

    Organiser: Lange-Schubert, Kim

    March 15th 2018

  • Symposium with lectures and workshops

    Symposium on the reopening of the learning workshop

    Institute for Pedagogy and Didactics in Elementary and Primary Education

    Organisers: Reinhold, Simone; Riegler, Susanne; Lange-Schubert, Kim; Glaser, Karen

    October 21st 2016