Dr. Katrin Gottlebe

Dr. Katrin Gottlebe

Research Fellow

Psychologie in Schule und Unterricht
Haus 3
Marschnerstraße 31, Room 238
04109 Leipzig

Phone: +49 341 97-31274
Fax: +49 341 97-31269

Abstract

Dr. Katrin Gottlebe is a psychologist and currently working as a research fellow at the Faculty of Education at Leipzig University. She holds a doctoral degree in Medical Sciences (doctoral thesis on effectiveness of community facilitator training in relation to depression and suicidal behavior).

She is currently undertakting research in the areas of assessment literacy in teachers and pre-service teachers as well as computer-based assessment for school practice.

She teaches in educational psychology, especially in educational assessment, counselling and academic training/assistance.

Professional career

  • since 09/2014
    research fellow, Institute of Educational Sciences, Leipzig University
  • since 01/2020
    Lecturer for M.A. School Development in Line with Teaching of Democratic Principles and Social Skills (Freie Universität Berlin)
  • 01/2008 - 12/2013
    research fellow, Department of Psychiatry and Psychotherapy, Leipzig University
  • 01/2013 - 12/2013
    psychotherapist in training, Department of Psychiatry and Psychotherapy, Leipzig University
  • 08/2005 - 12/2007
    research fellow, Institute of Clinical Psychology and Psychotherapy, TU Dresden
  • 02/2005 - 07/2005
    research assistant, Institute of Educational Psychology, Leipzig University

Education

  • 09/2014
    Doctoral degree in medical sciences (Dr. rer. med.), Medical Faculty of Leipzig University, "Changes in attitudes and knowledge by training community facilitator in relation to depression and suicidal behaviour"
  • since 03/2009
    Postgraduate training in Psychological Psychotherapy (CBT)
  • 10/1999 - 02/2005
    Degree in psychology, Leipzig University (diploma)

Panel Memberships

  • since 10/2016
    Member of the faculty council

My main research focus is assessment literacy in teachers and pre-service teachers and (computer-based) assessment for school practice.


osf.io/3x94p

  • Using digital media to train assessment literacy
    Latzko, Brigitte
    Duration: 03/2020 - 12/2023
    Funded by: BMBF Bundesministerium für Bildung und Forschung
    Involved organisational units of Leipzig University: Psychologie in Schule und Unterricht; Fachdidaktik Geschichte; Didaktik des Englischen als Fremdsprache; Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung von Naturwissenschaft und Technik; Pädagogik im Förderschwerpunkt Sprache und Kommunikation; Medienkompetenz und Aneignungsforschung; Fakultät für Mathematik und Informatik; Institut für Biologie; Zentrum für Lehrerbildung und Schulforschung (ZLS)
    show details
  • Assessment literacy in teachers and pre-service teachers
    Gottlebe, Katrin
    Duration: 04/2017 - ongoing
    Involved organisational units of Leipzig University: Psychologie in Schule und Unterricht
    show details
  • ILeA plus Deutsch - Erstellung, Erprobung und Normierung von digitalisierten Aufgabenpaketen zur lernprozessbegleitenden Diagnostik und Förderung im Fach Deutsch in der Grundschule für das Land Brandenburg
    Liebers, Katrin
    Duration: 06/2016 - 06/2020
    Funded by: Ministerien anderer Bundesländer (ohne Sachsen)
    Involved organisational units of Leipzig University: Schulpädagogik des Primarbereichs; Psychologie in Schule und Unterricht
    show details

more projects

  • Gottlebe, K.; Dietrich, S.; Latzko, B.
    Testbesprechung: Lenhard, W., Lenhard, A. & Schneider, W. (2020). ELFE II. Ein Leseverständnistest für Erst- bis Siebtklässler – Version II.
    Psychologie in Erziehung und Unterricht. 2020.
    show details
  • Gottlebe, K.; Dietrich, S.; Latzko, B.
    Psychometrische Qualität der Aufgabenpakete und Normierung
    ILeA plus Handbuch für Lehrerinnen und Lehrer - Teil II Deutsch (3. ergänzte Auflage). Ludwigsfelde-Struveshof: 2020. pp. II-89-II-104
    show details
  • Gottlebe, K.; Latzko, B.; Dietrich, S.; Liebers, K.
    ‚ILeA plus Deutsch A’ - Psychometrische Güte eines digitalen Instruments zur Erfassung früher Literalität in der Jahrgangsstufe 1
    Frühe Bildung. 2022. 11 (4). pp. 186-193
    show details
  • Latzko, B.; Gottlebe, K.
    Der Nutzen der pädagogisch-psychologischen Diagnostik für eine diversitätssensitive und inklusive, pädagogische Praxis.
    In: Kramer, K.; Hoyer, B. (Eds.)
    "Individuell Fördern" - wissenschaftlicher Hintergrund sowie Ansatzpunkte aus und für die Praxis. Erlangen: FAU Press. 2022. pp. 43-67
    show details
  • Gottlebe, K.; Dietrich, S.; Berger, I.; Angersbach, C.; Latzko, B.
    Diagnostische Praxis digital gestalten – digitale Kompetenzen von Lehrpersonen für die Gestaltung eines lernwirksamen Unterrichts
    In: Ganguin, S.; Tiemann, H.; Glück, C.; Förster, A. (Eds.)
    Digitalisierung in der Lehrer:innenbildung - Praxis digital gestalten. Wiesbaden: Springer VS. 2023. pp. 71-90
    show details

more publications

  • Aufbau diagnostischer Kompetenzen für die Tätigkeit in der Schule
  • Beratung im schulischen Kontext
  • Diagnostik von Hochbegabung
  • Soziale Kompetenzen im Schulkontext
  • Educational Assessment, Treatment/Intervention, Counseling

    Projektseminar (8 SWS)

  • Supervision of final theses