Profile
Abstract
Klaus-Christian Zehbe is research fellow at Leipzig University in the research project "Historical learning processes of primary school children in museum collections" (Prof. Bernd Wagner) funded by the German Research Foundation (DFG). He studied in Germany, the UK and Estonia and was academic assistant at the Chair Intercultural Studies / UNESCO Chair in Heritage Studies (Prof. Marie-Theres Albert) of Brandenburg University of Technology and at TU Dortmund University at the Chair of Systematic Education (Prof. Ruprecht Mattig). He works at Leipzig University since September 2022. He is member of the German Association for Educational Research (GERA/DGfE), the Association of Critical Heritage Studies (ACHS) and of the International Association of World Heritage Professionals (IAWHP e. V.), where he is currently also board member.
Professional career
- since 09/2022
Wissenschaftlicher Mitarbeiter im DFG-Projekt "Bildung und Objekte: Historische Sachlernprozesse in schulbezogenen Sammlungen" (Prof. Bernd Wagner) - 11/2019 - 08/2022
Akademischer Rat auf Zeit, Technische Universität Dortmund, Arbeitsgebiet Systematische Erziehungswissenschaft und Methodologie der Bildungsforschung (Prof. Ruprecht Mattig) - 11/2014 - 10/2019
Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Technische Universität Dortmund, Arbeitsgebiet Systematische Erziehungswissenschaft und Methodologie der Bildungsforschung (Prof. Ruprecht Mattig). - 01/2014 - 10/2014
Freiberufler. - 07/2013 - 12/2013
DAAD geförderter Forschungsaufenthalt für ethnographische Feldforschung in Japan zu Lehr-, Lern- und Bildungsprozessen in der traditionellen japanischen Theaterform des Kyôgen. - 10/2006 - 06/2013
Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Brandenburgische Technische Universität Cottbus, Arbeitsbereich Interkulturalität / UNESCO Lehrstuhl Heritage Studies (Prof.'in Marie-Theres Albert). - 10/2005 - 09/2006
Wissenschaftliche Hilfskraft, Brandenburgische Technische Universität Cottbus, Arbeitsbereich Interkulturalität / UNESCO Lehrstuhl Heritage Studies (Prof.'in Marie-Theres Albert).
Education
- 06/2004 - 07/2004
DAAD geförderter Studienaufenthalt zu den Masken der Commedia dell'Arte am Centro Maschere e Strutture Gestuali, Abano Terme, IT. - 10/2002 - 09/2005
Studium M. A. World Heritage Studies, Brandenburgische Technische Universität Cottbus, DE. - 09/1999 - 06/2002
Studium B. A. (Hons.) European Theatre Arts, Rose Bruford College, Sidcup, UK.
Research interests cover educational theory, critical pedagogy, transformative education processes, educational processes with material objects, ethnography, reflexive heritage education, critical heritage studies, Global Citizenship Education as well as Education for Sustainable Development.
Methodological approaches in qualitative social science are preferred, especially on the basis of grounded theory, ethnographic field research, narrative interviews, videography and Q-Methodology.
- Zehbe, K.-C.; Zulaica y Mugica, M. (Eds.)Rhetoriken des Digitalen. Adressierungen an die Pädagogik.Berlin: Springer. 2022.
- Zehbe, K.-C.Sex and the City. Die Großstädte und die Bildung.In: Funk, S.; Neuendank, E.; Hübscher, S. (Eds.)on the move – Stadt in Bewegung. Bielefeld: wbv/Athena. 2021. pp. 205–218.DOI: 10.3278/6006408w
- Zehbe, K.-C.Pfade und Berge. Entwurf einer allgemeinen Theorie transformatorischer Bildungsprozesse am Beispiel des japanischen Kyōgen.Berlin: J. B. Metzler. 2021.
- Zehbe, K.-C.; Mathias, M.; Mattig, R. (Eds.)Bildung in fremden Sprachen? Pädagogische Perspektiven auf globalisierte Mehrsprachigkeit.Bielefeld: Transcript. 2018.