Profile
Abstract
Bernd Wagner is professor for primary school didactics focussing on the social sciences at the University of Leipzig. After graduating in educational science at the Free University of Berlin, he worked as a vocational school teacher and provided research in EU teacher training programmes. In addition to extensive project experience at schools, including for the German Children and Youth Foundation, Mr Wagner has coordinated international university cooperation for the departments of Intercultural Education and Anthropology and Education at the Free University of Berlin. At the University of Lüneburg, he worked on the didactics of subject teaching in the field of education for sustainable development. In Paderborn, he represented the professorship for primary school didactics with a focus on social sciences, and in Siegen he held the junior professorship for educational science with a focus on primary school lessons of social sciences and its didactics.
s. auch Reiter Profil der Professur
ausgewählte Vorträge
- November 2022 (angenommen): « Enseignement mutuel » sur le domaine de l'éducation au politique par contraste entre la France et l'Allemagne. Symposium auf dem Colloque Education au politique (an der Université Lumière Lyon 2
- März 2022/ (digital): Materielle Kultur und kulturelle Bildung im Sachunterricht. Vortrag auf der Jahrestagung der GDSU Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht in Köln
- Juni 2021/ (digital): Table ronde: Perspektiven politischer Bildung und Demokratiebildung in Frankreich und Deutschland. Tagung des DFJW in Kooperation mit der Sorbonne Paris Nord und der Universität des Saarlandes
- März 2020: Sprachhandeln u. Sachlernen. Vortrag auf der Jahrestagung der GDSU Sache und Sprache in Augsburg
- Jan. 2020: Historisches Lernen mit Kindern am Beispiel Archäologie im Museum. Gastvortrortrag an der Universität Bremen
- Sept. 2019: Politische Bildung in der Hochschule. Vortrag auf der 28. Jahrestagung der DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe: Eine Schule für alle –100 Jahre Grundschule – Mythen, Widersprüche, Gewissheiten in Erfurt
- Mai 2019: Aprendizaje político, histórico e intercultural con objetos culturales en museos. Vortragsreise des DAAD nach Argentinien. Vortrag im Museo de Antropología de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba und Expertenforum Taller de formación cultural en Museos im Goethe Institut
- Perspectives of political education and democracy building in Germany and FranceWagner, BerndDuration: 01/2021 – 12/2023Funded by: Internationale Organisationen (ohne EU)Involved organisational units of Leipzig University: Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung der Sozialwissenschaften; Multilevel Governance; Politische Bildung und Bildungssysteme
- Historical learning processes of primary school children in museum collectionsWagner, BerndDuration: 07/2022 – 06/2025Funded by: DFG Deutsche ForschungsgemeinschaftInvolved organisational units of Leipzig University: Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung der Sozialwissenschaften
- Krüger-Potratz, M.; Wagner, B. (Eds.)Deutsch-französischer Grundschulaustausch. Informelles und interkulturelles Lernen.Münster: Waxmann. 2018.ISBN: 9783830997919
- Wagner, B.Internationale Grundschulpartnerschaften zu NachhaltigkeitsthemenBildung für Nachhaltige Entwicklung als Sachbildung – Grundlagen und Praxisbeispiele. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren. 2019. pp. 191–200.ISBN: 9783834020178
- Wagner, B.Interkulturelle Sachlernprozesse in GrundschulaustauschenTertium Comparationis. Journal für International und interkulturell vergleichende Erziehungswissenschaft. 2017. 23 (2). pp. 175–191.
- Wagner, B.Historical learning-processes in museums. Performative play stations for preschool children in the permanent exhibit German History in Images and Testimonies at the German Historic Museum.ICOM Education . 2017. pp. 109–129.ISBN: 9788868129033
- Wagner, B.Kulturelle Bildung im Museum: Sprachhandeln in Lernumgebungen zu SammlungsobjektenEdition ZfE . 2022. pp. 83–104.ISBN: 3658354534
- Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung der SozialwissenschaftenPerspektiven politischer Bildung und Demokratiebildung in Frankreich und Deutschland/ Perspectives pour l’éducation civique et éducation à la citoyenneté en France et en AllemagneStart Date of Collaboration: 01/01/2021External participating organisations: Université de Lille (Lille, France); Université Lumière Lyon 2 (Lyon, France)Involved persons: Wagner, Bernd
- Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung der SozialwissenschaftenBildung und Objekte: Historische Sachlernprozesse in schulbezogenen Sammlungen/ Historical learning processes of primary school children in museum collectionsStart Date of Collaboration: 01/09/2019External participating organisations: Universitá degli studi Roma Tre (Rom)Involved persons: Wagner, Bernd; Chistolini, Sandra
- Grundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung der SozialwissenschaftenInterkulturelles, informelles Lernen in Kindergruppen – eine vergleichende Grundschulstudie in Frankreich und Deutschland/ Apprentissages informels et interculturels: une étude comparative au niveau des écoles primaires en France et en AllemagneStart Date of Collaboration: 01/01/2013External participating organisations: Université Paris-Est Créteil Val-de-Marne (UPEC) (Paris, France)Involved persons: Wagner, Bernd
- Institut für Pädagogik und Didaktik im Elementar- und PrimarbereichThementag DemokratieGrundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung der SozialwissenschaftenEvent Organiser: Rauhut, Heike; Wagner, Bernd10/10/2019
- Tagung an der Universität LeipzigPädagogik und Materieller Kultur - Beiträge zu Theorie, Didaktik und ForschungGrundschuldidaktik Sachunterricht unter besonderer Berücksichtigung der SozialwissenschaftenEvent Organiser: Wagner, Bernd; Niesseler, Andreas; König, Paul09/06/2022 – 10/06/2022
Research fields
Pedagogy
Specializations
- Sachlernen im Museum
- historisches und politisches Lernen im Sachunterricht
- interkulturelles Lernen und Inklusion im Sachunterricht
- frühe Sachbildung
Contact for media inquiries
Phone: +49 341 97-31471
Fax: +49 341 97-31459