Profile
Professional career
- 02/2000 - 02/2004
- 01/2001 - 01/2007
- 02/2000 - 12/2003
Promotion an der Justus-Liebig-Universität Gießen - Thema der Dissertation "Selbstkonzept und Kreativität von Menschen mit geistiger Behinderung" - 01/2004 - 12/2005
Lehraufträge an der Universität Gießen, der Pädagogischen Hochschule Heidelberg, der Universität Flensburg und der Universität Wien im Bereich der Pädagogik bei zugeschriebener geistiger Behinderung - 10/2004 - 06/2006
C4/W3-Lehrstuhlvertretung "Geistigbehindertenpädagogik" im Institut für Förderpädagogik der Universität Leipzig - 01/2006 - 12/2010
2006/2007/2010 Gastprofessur an der Universität Wien für "Pädagogik bei Geistiger Behinderung" - 09/2006
Ruf auf die W2-Professur für "Geistigbehindertenpädagogik und Schwerstbehindertenpädagogik" im Institut für Heilpädagogik an der Universität Flensburg (abgelehnt) - 11/2006
Ruf auf die W3-Professur für "Geistigbehindertenpädagogik" im Institut für Förderpädagogik an der Universität Leipzig - since 06/2007
Berufung als Professorin für "Pädagogik im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung" an die Universität Leipzig - 09/2019 - 02/2020
Gastprofessorin Universität Wien für "Inklusive Pädagogik - Diagnostik und Beratung"
Education
- 10/1995 - 02/2000
Based on critical educational science, my research profile is in the field of professionalisation and school development research. In terms of content, I am located in the field of participation and inclusion research.
Main research areas
- Inclusion-oriented university development
- Inclusive, social space-oriented school development
- Diagnostics in the context of school inclusion
- Easy language and communicative accessibility
- Challenging behaviour of children, adolescents and adults with attributed intellectual disabilities
- Restrictions on autonomy and measures to deprive children, young people and adults of their freedom (FeM) Children, young people and adults with attributed intellectual disabilities
Methodological positioning
My research focuses on the perspectives and experiences of those persons who are addressed by exclusionary attributions (in educational processes). Therefore, I locate myself methodologically on the basis of research that is critical of power and rejectionism - among other things - in the field of participatory or inclusive research.
Methodologically, my research is situated within empirical social research and here in the area of qualitative-reconstructive social research as well as in the area of mixed methods designs.
- Inclusion in Social Space - School Development by Participatory, Democratic and Children-Rights-Based Student-Oriented ResearchSchuppener, SaskiaDuration: 04/2020 - 12/2022Funded by: SMWK Staatsministerium für Wissenschaft und KunstInvolved organisational units of Leipzig University: Pädagogik im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung
- Participatory teaching and inclusive education - Developing inclusive teaching and learning practices in higher education through education specialists with learning difficultiesSchuppener, SaskiaDuration: 04/2018 - 06/2021Funded by: BMBF Bundesministerium für Bildung und ForschungInvolved organisational units of Leipzig University: Pädagogik im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung
- Dealing with Challenging Behaviour in the context of stationary facilities for Children with Intellectual Disabilities – Coercive Measures from the Perspective of Children & Young Persons, Parents and StaffSchuppener, SaskiaDuration: 09/2017 - 06/2021Funded by: Ministerien anderer Bundesländer (ohne Sachsen)Involved organisational units of Leipzig University: Pädagogik im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung
- I AM - Inclusive Assessment MapSchuppener, SaskiaDuration: 01/2021 - 01/2024Funded by: EU Europäische UnionInvolved organisational units of Leipzig University: Pädagogik im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung
- Leichte Sprache im Arbeitsleben (LeiSA) – eine Evaluationsstudie zur Wirksamkeit der Leichten Sprache im Hinblick auf eine Verbesserung der Teilhabe von Menschen mit Lernschwierigkeiten am ArbeitslebenSchuppener, SaskiaDuration: 11/2014 - 04/2018Funded by: andere BundesministerienInvolved organisational units of Leipzig University: Institut für Förderpädagogik; Philologische Fakultät
- Leonhardt, N.; Goldbach, A.; Staib, L. M.; Schuppener, S. (Eds.)Macht in der Schule. Wissen – Sichtweisen – Erfahrungen. Texte in Leichter Sprache, Einfacher Sprache und FachspracheBad Heilbrunn: Klinkhardt. 2023
- Hauser, M.; Schuppener, S.; van Ledden, H.Zur Relevanz von Widersprüchen im Kontext akademischer Wissensproduktion für InklusionZeitschrift für Inklusion online. 2022.
- Goldbach, A.; Hauser, M.; Schuppener, S.; Leonhardt, N.; van Ledden, H.; Bergelt, D.Social responsibility in the context of inclusive higher education development - experiences and insights from the perspective of participatory teachingInternational journal of sustainability in higher education. 2022. 23 (4). pp. 799-814
- Leonhardt, N.; Kruschel, R.; Schuppener, S.; Hauser, M. (Eds.)Menschenrechte im interdisziplinären Diskurs: Perspektiven auf Diskriminierungsstrukturen und pädagogische HandlungsmöglichkeitenWeinheim & Basel: Beltz. 2022ISBN: 978-3779964162
- Schuppener, S.; Hauser, M.; Schlichting, H.; Goldbach, A.Pädagogik bei zugeschriebener geistiger Behinderung. Kompendium BehindertenpädagogikStuttgart: Kohlhammer. 2021