Prof. Dr. Saskia Schuppener

Prof. Dr. Saskia Schuppener

Professor

Pädagogik im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung
Haus 5
Marschnerstraße 29d/e, Room 154
04109 Leipzig

Phone: +49 341 97-31511
Fax: +49 341 97-31549

Professional career

  • 02/2000 - 02/2004
  • 01/2001 - 01/2007
  • 02/2000 - 12/2003
    Promotion an der Justus-Liebig-Universität Gießen - Thema der Dissertation "Selbstkonzept und Kreativität von Menschen mit geistiger Behinderung"
  • 01/2004 - 12/2005
    Lehraufträge an der Universität Gießen, der Pädagogischen Hochschule Heidelberg, der Universität Flensburg und der Universität Wien im Bereich der Pädagogik bei zugeschriebener geistiger Behinderung
  • 10/2004 - 06/2006
    C4/W3-Lehrstuhlvertretung "Geistigbehindertenpädagogik" im Institut für Förderpädagogik der Universität Leipzig
  • 01/2006 - 12/2010
    2006/2007/2010 Gastprofessur an der Universität Wien für "Pädagogik bei Geistiger Behinderung"
  • 09/2006
    Ruf auf die W2-Professur für "Geistigbehindertenpädagogik und Schwerstbehindertenpädagogik" im Institut für Heilpädagogik an der Universität Flensburg (abgelehnt)
  • 11/2006
    Ruf auf die W3-Professur für "Geistigbehindertenpädagogik" im Institut für Förderpädagogik an der Universität Leipzig
  • since 06/2007
    Berufung als Professorin für "Pädagogik im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung" an die Universität Leipzig
  • 09/2019 - 02/2020
    Gastprofessorin Universität Wien für "Inklusive Pädagogik - Diagnostik und Beratung"

Education

  • 10/1995 - 02/2000

Based on critical educational science, my research profile is in the field of professionalisation and school development research. In terms of content, I am located in the field of participation and inclusion research.


Main research areas

  • Inclusion-oriented university development
  • Inclusive, social space-oriented school development
  • Diagnostics in the context of school inclusion
  • Easy language and communicative accessibility
  • Challenging behaviour of children, adolescents and adults with attributed intellectual disabilities
  • Restrictions on autonomy and measures to deprive children, young people and adults of their freedom (FeM) Children, young people and adults with attributed intellectual disabilities


Methodological positioning

My research focuses on the perspectives and experiences of those persons who are addressed by exclusionary attributions (in educational processes). Therefore, I locate myself methodologically on the basis of research that is critical of power and rejectionism - among other things - in the field of participatory or inclusive research.


Methodologically, my research is situated within empirical social research and here in the area of qualitative-reconstructive social research as well as in the area of mixed methods designs.





  • Inclusion in Social Space - School Development by Participatory, Democratic and Children-Rights-Based Student-Oriented Research
    Schuppener, Saskia
    Duration: 04/2020 - 12/2022
    Funded by: SMWK Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst
    Involved organisational units of Leipzig University: Pädagogik im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung
    show details
  • Participatory teaching and inclusive education - Developing inclusive teaching and learning practices in higher education through education specialists with learning difficulties
    Schuppener, Saskia
    Duration: 04/2018 - 06/2021
    Funded by: BMBF Bundesministerium für Bildung und Forschung
    Involved organisational units of Leipzig University: Pädagogik im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung
    show details
  • Dealing with Challenging Behaviour in the context of stationary facilities for Children with Intellectual Disabilities – Coercive Measures from the Perspective of Children & Young Persons, Parents and Staff
    Schuppener, Saskia
    Duration: 09/2017 - 06/2021
    Funded by: Ministerien anderer Bundesländer (ohne Sachsen)
    Involved organisational units of Leipzig University: Pädagogik im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung
    show details
  • I AM - Inclusive Assessment Map
    Schuppener, Saskia
    Duration: 01/2021 - 01/2024
    Funded by: EU Europäische Union
    Involved organisational units of Leipzig University: Pädagogik im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung
    show details
  • Leichte Sprache im Arbeitsleben (LeiSA) – eine Evaluationsstudie zur Wirksamkeit der Leichten Sprache im Hinblick auf eine Verbesserung der Teilhabe von Menschen mit Lernschwierigkeiten am Arbeitsleben
    Schuppener, Saskia
    Duration: 11/2014 - 04/2018
    Funded by: andere Bundesministerien
    Involved organisational units of Leipzig University: Institut für Förderpädagogik; Philologische Fakultät
    show details

more projects

  • Leonhardt, N.; Goldbach, A.; Staib, L. M.; Schuppener, S. (Eds.)
    Macht in der Schule. Wissen – Sichtweisen – Erfahrungen. Texte in Leichter Sprache, Einfacher Sprache und Fachsprache
    Bad Heilbrunn: Klinkhardt. 2023
    show details
  • Hauser, M.; Schuppener, S.; van Ledden, H.
    Zur Relevanz von Widersprüchen im Kontext akademischer Wissensproduktion für Inklusion
    Zeitschrift für Inklusion online. 2022.
    show details
  • Goldbach, A.; Hauser, M.; Schuppener, S.; Leonhardt, N.; van Ledden, H.; Bergelt, D.
    Social responsibility in the context of inclusive higher education development - experiences and insights from the perspective of participatory teaching
    International journal of sustainability in higher education. 2022. 23 (4). pp. 799-814
    show details
  • Leonhardt, N.; Kruschel, R.; Schuppener, S.; Hauser, M. (Eds.)
    Menschenrechte im interdisziplinären Diskurs: Perspektiven auf Diskriminierungsstrukturen und pädagogische Handlungsmöglichkeiten
    Weinheim & Basel: Beltz. 2022
    show details
  • Schuppener, S.; Hauser, M.; Schlichting, H.; Goldbach, A.
    Pädagogik bei zugeschriebener geistiger Behinderung. Kompendium Behindertenpädagogik
    Stuttgart: Kohlhammer. 2021
    show details

more publications