Prof. Dr. Susanne Riegler

Prof. Dr. Susanne Riegler

Professor

Grundschuldidaktik Deutsch
Haus 3
Marschnerstraße 31, Room 041
04109 Leipzig

Phone: +49 341 97-31491
Fax: +49 341 97-31498

Abstract

Susanne Riegler is Professor of Elementary German Didactics at the University of Leipzig. She researches and teaches on issues of basic and advanced literacy and orthography acquisition, on language reflection and grammar teaching, and on language-related aspects of children's and young people's literature. She is currently particularly interested in researching and developing teacher professionalism for teaching spelling at the primary level.

Professional career

  • 09/2003 - 08/2004
    Teacher at an elementary school in Nuremberg
  • 09/2004 - 09/2007
    Teacher for special tasks at the Institute for German Language and Literature and its Didactics at the University of Education Heidelberg
  • 10/2007 - 09/2008
    Junior professor for elementary school pedagogy/German at the University of Potsdam
  • 10/2008 - 03/2011
    Academic Assistant at the Institute for Language and Literature/Department of German at the University of Education Schwäbisch Gmünd (from October 2010 on leave of absence for a substitute professorship at the University of Leipzig)
  • since 04/2011
    Professor of German Elementary School Didactics at the University of Leipzig

Education

  • 10/1993 - 01/1999
    Studies for the teaching profession at elementary schools at the universities of Würzburg and Erlangen-Nuremberg
  • 01/1999
    First state examination for the teaching profession at elementary schools
  • 09/1999 - 09/2001
    Preparatory service for the teaching profession at elementary schools (traineeship)
  • 09/2001
    Second state examination for the teaching profession at elementary schools
  • 10/2000 - 09/2002
    Doctoral studies in Didactics of German Language and Literature at the University of Erlangen-Nuremberg, supported by a scholarship of the Erika Giehrl Foundation
  • 01/2006
    Doctoral thesis on "Thinking about language with children - a historical-critical, systematic and empirical study of language reflection in elementary school"

Research Focuses:


  •    Written language and orthography acquisition
  •    Language reflection and grammar teaching
  •    Language in children's literature and media




  • Processes in the acquisition of writing by bilingual German-French primary school children. An empirical longitudinal study on the influence of the first-writing system on second-writing acquisition
    Riegler, Susanne
    Duration: 01/2020 – 01/2024
    Involved organisational units of Leipzig University: Grundschuldidaktik Deutsch
    show details
  • Rechtschreibunterricht aus Lehrersicht. Eine qualitative Studie zu Vorstellungen und Orientierungen von Primarlehrpersonen zum Rechtschreiblernen in der Grundschule (Arbeitstitel)
    Riegler, Susanne
    Duration: 07/2018 – 08/2024
    Involved organisational units of Leipzig University: Grundschuldidaktik Deutsch
    show details
  • Practices of practicing in spelling classes
    Schmidt-Drechsler, Romina
    Duration: 09/2020 – 12/2024
    Funded by: Haushaltsmittel (TG51, Overhead)
    Involved organisational units of Leipzig University: Grundschuldidaktik Deutsch
    show details
  • Professionelle Kompetenzen und Unterrichtshandeln von Primarlehrpersonen im Lernbereich Rechtschreibung. Eine ländervergleichende Studie (CH/D)
    Riegler, Susanne
    Duration: 08/2017 – 07/2020
    Funded by: DFG Deutsche Forschungsgemeinschaft
    Involved organisational units of Leipzig University: Grundschuldidaktik Deutsch
    show details

more projects

  • Schmidt-Drechsler, R.; Riegler, S.
    Zwischen Lerngelegenheit und Bewährungsprobe. Zur Praxis des Übens im Rechtschreibunterricht der Primarstufe
    In: Heins, J.; Kleinschmidt-Schinke, K.; Wieser, D.; Wiesner, E. (Eds.)
    Üben: Theoretische und empirische Perspektiven in der Deutschdidaktik . 2022. pp. 35–54.
    show details
  • Riegler, S.; Wiprächtiger-Geppert, M.; Kusche, D.; Schurig, M.
    Wie professionelles Wissen und gegenstandsbezogene Sachstruktur die Qualität von Rechtschreibunterricht beeinflussen
    Zeitschrift für sprachlich-literarisches Lernen und Deutschdidaktik (SLLD-Z). 2022. pp. 1–25.
    show details
  • Riegler, S.
    Sprachliche Akkommodation im Kindersachbuch. Eine vergleichende Analyse der syntaktischen Komplexität in Sachtexten für Kinder und Erwachsene
    kjl&m. 2023. pp. 11–18.
    show details
  • Riegler, S.; Isler, D.
    Der Beitrag der Tafel zum Vollzug von Rechtschreibunterricht. Eine videobasierte Fallstudie aus praxistheoretischer Sicht
    In: Kruse, N.; Reichardt, A.; Riegler, S. (Eds.)
    Materialität des Schrifterwerbs. Herausforderungen für die Forschung zum Lesen- und Schreibenlernen. Berlin: Erich Schmidt. 2021. pp. 169–188.
    show details
  • Kruse, N.; Reichardt, A.; Riegler, S. (Eds.)
    Materialität des Schrifterwerbs. Herausforderungen für die Forschung zum Lesen- und Schreibenlernen
    Berlin: Erich Schmidt. 2021.
    show details

more publications

  • Grundschuldidaktik Deutsch
    Prozesse beim Schrifterwerb bilingual deutsch-französischer Grundschulkinder
    Start Date of Collaboration: 01/10/2020
    External participating organisations: Universität Luxemburg
    Involved persons: Riegler, Susanne; Lorenz, Anne
    show details
  • Grundschuldidaktik Deutsch
    Professionelle Kompetenzen und Unterrichtshandeln von Primarlehrpersonen im Lernbereich Rechtschreiben
    Start Date of Collaboration: 01/01/2014
    External participating organisations: Pädagogische Hochschule der FH Nordwestschweiz (Liestal, Switzerland)
    Involved persons: Riegler, Susanne; Wiprächtiger-Geppert, Maja
    show details

more cooperations

Teaching focus:


  • Basic questions of the didactics of elementary school German
  • Acquisition of written language and advanced reading and writing
  • Support for reading and spelling difficulties
  • Language reflection and grammar teaching

Research fields

Education, educational sciences, Pedagogy

Specializations

  • Schriftsprach- und Orthographieerwerb
  • Sprachreflexion und Grammatikunterricht
  • Professions- und Professionalisierungsforschung

Contact for media inquiries

Phone: +49 341 97-31491