Wissenschaftliche Publikationen

  • Zeeb, H., Bürgermeister, A., Saalbach, H. et al. Effects of a digital support tool on student teachers’ knowledge about, assessment of, and feedback on self-regulated learning. Unterrichtswiss (2023). doi.org/10.1007/s42010-023-00184-z
  • Saalbach, H. & Köller, O. (in press). Die Bedeutung der Psychologie für die Gestaltung wirksamer und positiver Bildungsprozesse. Psychologie in Erziehung und Schule, 70(4), 225-227. doi.org/10.2378/peu2023.art16d
  • Wußing, M., Grabner, R., Sommer, H. & Saalbach, H. (2023). Language-switching and retrieval-based learning: an unfavorable combination. Frontiers Psychology, 14. doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1198117.
  • Venitz, L., Hardy, I., Steffensky, M., Bürgermeister, A., Junge, K., Saalbach, H., & Leuchter, M. (in press). Einstellungen pädagogischer Fachkräfte in der KiTa zur Bedeutung von formativem Assessment im Kontext der Naturwissenschaften. In A. Buholzer & D. Brovelli (Hrsg.): Sammelband Formatives Assessment.
  • Bürgermeister, A., Renkl, A., Saalbach, H. & Glogger-Frey, I. (in press). Ein digitales Tool zur Unterstützung von formativem Peer-Feedback bei Lehramtsstudierenden. In A. Buholzer & D. Brovelli (Hrsg.): Sammelband Formatives Assessment.
  • Schneider, M., Grabner, R., Saalbach, H., & Schalk, L. (2022). Wie guter Unterricht intelligentes Wissen schafft. Handlungswissen aus der Lehr-Lernforschung. Stuttgart: Kohlhammer.
  • Enke, S., Gunzenhauser, C., Johann, V. E., Karbach, J., & Saalbach, H. (2022). “Hot” executive functions are comparable across monolingual and bilingual elementary school children: Results from a study with the Iowa Gambling Task. Frontiers in Psychology, 13.
  • Johann, V. E., Enke, S., Gunzenhauser, C., Könen, T., Saalbach, H., & Karbach, J. (2022). Executive functions in mono-and bilingual children: Factor structure and relations with fluid intelligence. Journal of Experimental Child Psychology, 224, 105515.
  • Markwalder, U., Saalbach, H., & Schalk, L. (2022). Elephants are Gray: Linguistic Sensitivity and the Use of Generic Utterances in Pedagogical and Nonpedagogical Contexts. Cognitive Science, 46(7), e13173.
  • Schulze, C., Buttelmann, D., Zhu, L., & Saalbach, H. (2022). Context-sensitivity influences German and Chinese preschoolers’ comprehension of indirect communication. Journal of Cross-Cultural Psychology, 53(10), 1257-1276. doi: https://doi.org/10.1177/00220221221104952
  • Stephan, F., Gunzenhauser, C., & Saalbach, H. (2022). Function of language skills in preschooler's problem-solving performance: The role of self-directed speech. Journal of Applied Developmental Psychology, 81, 101431.
  • Enke, S., Gunzenhauser, C., Hepach, R., Karbach, J, Saalbach, H. (2022). Differences in cognitive processing? The role of verbal processes and mental effort in bilingual and monolingual children’s planning performance. Journal of Experimental Child Psychology, 213, 105255. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105255.
  • Schulze, C., & Saalbach, H. (2022). Socio-cognitive engagement (but not socioeconomic status) predicts preschool children's language and pragmatic abilities. Journal of Child Language, 49(4), 839-849. https://doi.org/10.1017/S0305000921000295
  • Saalbach, H. & Kempert, S. (2022). Sprache als wichtiges Werkzeug der Lehrenden. Verbale Interaktion zur Unterstützung des frühen MINT-Lernens. In M. Schneider, R. Grabner, H. Saalbach, & L. Schalk (Hrsg.): Wie guter Unterricht intelligentes Wissen schafft. Handlungswissen aus der Lehr-Lernforschung (S. 172 – 185). Stuttgart: Kohlhammer.

  • Schneider, M., Grabner, R., Saalbach, H., & Schalk, L. (2022). Elsbeth Sterns Engagement für die empirische Lehr-Lern-Forschung, die Wissenschaftskommunikation und den wissenschaftlichen Nachwuchs. In M. Schneider, R. Grabner, H. Saalbach, & L. Schalk (Hrsg.): Wie guter Unterricht intelligentes Wissen schafft. Handlungswissen aus der Lehr-Lernforschung (S. 13 – 23). Stuttgart: Kohlhammer.

  • Gunzenhauser, C., Enke, S. E., Johann, V. E., Karbach, J., & Saalbach, H. (2021). Parent and Teacher Support of Elementary Students’ Remote Learning During the COVID-19 Pandemic in Germany. AERA Open, 7, 23328584211065710. LINK PDF

  • Buergermeister, A., Glogger-Frey, I., & Henrik Saalbach, H. (2021). Supporting Peer Feedback on Learning Strategies: Effects on Self-Efficacy and Feedback Quality. Psychology Learning & Teaching. LINK PDF

  • Große, G., Streubel, B, Saalbach, H., & Gunzenhauser, C. (2021). Let’s talk about emotions: The development of children’s emotion vocabulary from 4 to 11 years of age. Affective Science. LINK

  • Gunzenhauser & Saalbach (2021). Erste Schuljahre im Schatten der Pandemie: Was haben Grundschulkinder erlebt und was kommt nun auf sie zu? Psychologie in Erziehung und Unterricht, 280-286. http://dx.doi.org/10.2378/peu2021.art18d

  • Herrmann, A., Bürgermeister, A., Lange-Schubert, K. & Saalbach, H. (2021). Die Bedeutung von Partizipation und Scaffolding für die Leistung im naturwissenschaftlichen Sachunterricht in Klassen mit hohem und niedrigem Anteil mehrsprachiger Schüler*innen. [The role of participation and scaffolding for science learning in primary school classes with high and low proportion of multilingual pupils] Zeitschrift für Grundschulforschung, 14, 305–323. https://doi.org/10.1007/s42278-021-00112-z 

  • Moser, S., Lewalder, D., Saalbach, H., Köller, O., & Walper, S. (2021). Corona-Krise als Herausforderung für das Bildungswesen. Perspektiven aus Sicht der Bildungswissenschaften. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 267-270. http://dx.doi.org/10.2378/peu2021.art21d

  • Schulze, C., & Saalbach, H. (2021). Socio-cognitive engagement (but not socioeconomic status) predicts preschool children’s language and pragmatic abilities. Journal of Child Language, 1–11. https://doi.org/10.1017/S0305000921000295 PDF

  • Studhalter, U. T., Leuchter, M., Tettenborn, A., Elmer, A., Edelsbrunner, P. A., & Saalbach, H. (2021). Early science learning: The effects of teacher talk. Learning and Instruction71https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101371

  • Greutmann, P., Saalbach, H., & Stern, E. (Eds.). (2020). Professionelles Handlungswissen für Lehrerinnen und Lehrer: Lernen-Lehren-Können. Kohlhammer Verlag. LINK
  • Gunzenhauser, C., Hauch, F., Stephan, F., & Saalbach, H. (2020). Verbal mediation of planning in elementary students: A think-aloud approach. Invited chapter in E. Klopp, R. Stark, & J. Schneider (Eds.), Thinking Aloud - The Mind in Action (S. 55 – 70). Bertuch Verlag. LINK
  • Gunzenhauser, C., & Saalbach, H. (2020). Domain-specific self-regulation contributes to concurrent but not later mathematics performance in elementary students. Learning and Individual Differences, 78, 101845. LINK
  • Hardy I., Saalbach, H., Leuchter, M., & Schalk, L. (2020). Preschoolers’ induction of the concept of material kind to make predictions: The effects of comparison and linguistic labels. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.531503 LINK
  • Imai, M., Saji, N., Große, G., Schulze, C., Asano, M., & Saalbach, H. (2020). General mechanisms of color lexicon acquisition:  Insights from comparison of German and Japanese speaking children. Proceedings of the 42nd Annual Conference of the Cognitive Science Society.
  • Leuchter, M., Saalbach, H., Studhalter, U., & Tettenborn, A. (2020). Teaching for conceptual change in preschool science: relations among teachers’ professional beliefs, knowledge, and instructional practice. International Journal of Science Education, 42(12), 1941-1967. LINK
  • Schalk, L, Roelle, J, Saalbach, H, Berthold, K, Stern, E, Renkl, A. Providing worked examples for learning multiple principles. Appl Cognit Psychol. 2020; 1– 12. LINK
  • Stephan, F., Saalbach, H., & Rossi, S. (2020). The brain differentially prepares inner and overt speech production: Electrophysiological and vascular evidence. Brain Sciences. LINK
  • Stephan, F., Saalbach, H., & Rossi, S. (2020). Inner versus overt speech production: Does this make a difference in the developing brain? Brain Sciences. LINK
  • Streubel, B., Gunzenhauser, C., Grosse, G., & Saalbach, H. (2020). Emotion-specific vocabulary and its contribution to emotion understanding in 4-to 9-year-old children. Journal of Experimental Child Psychology, 193, 104790. LINK
  • Greutmann, P, Saalbach, H., &. Stern, E. (2020). Professionelles Handlungswissen von Lehrerinnen und Lehrern – eine Auslegeordnung. In P. Greutmann, H. Saalbach, & E. Stern (Hrsg.): Professionelles Handlungswissen für Lehrerinnen und Lehrer (S. 13 – 21). Stuttgart: Kohlhammer.

  • Gunzenhauser, C., Karbach, J., & Saalbach, H. (2019). Function of Verbal Strategies in Monolingual vs. Bilingual Students’ Planning Performance: An Experimental Approach. Cognitive Development. LINK
  • Hardy, I., Sauer, S., & Saalbach, H. (2019). Frühe Sprachliche Bildung im Kontext Naturwissenschaften: Effekte einer Intervention im Kindergarten. Psychologie in Erziehung und Unterricht. LINK
  • Bürgermeister, A., Große, G., Leuchter, M., Studhalter, U. & Saalbach, H. (2019). Interaktion von pädagogischen Fachkräften und Kindern in naturwissenschaftlichen Lerngelegenheiten im Kindergarten: Ein Blick auf die Quantität kindlicher Redebeiträge. Frühe Bildung. LINK
  • Kempert, S., Schalk, L., & Saalbach, H. (2019). Sprache als Werkzeug des Lernens: Ein Überblick zu den kommunikativen und kognitiven Funktionen der Sprache und deren Bedeutung für den fachlichen Wissenserwerb. Psychologie in Erziehung und Unterricht. LINK
  • Hahn, C., Saalbach, H., & Grabner, R. (2019). Language-dependent knowledge acquisition: Investigating bilingual arithmetic learning. Bilingualism: Language and Cognition, 22(1), 47-57. doi:10.1017/S1366728917000530

  • Bürgermeister, A. & Saalbach, H. (2018). Formatives Assessment. Ein Ansatz zur Förderung individueller Lernprozesse. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 65(3), 194-205. LINK

  • Deiglmayr, A., Grabner R. H., Nussbaumer, D. & Saalbach, H. (2018). Gesund und kompetent: Beanspruchungserleben, gesundheitliche Beschwerden und Berufseignung – eine Studie mit Schweizer Lehramtsstudierenden. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung. LINK

  • Volmer, E., Grabner, R., & Saalbach, H. (2018). Language switching costs in bilingual mathematics learning: transfer effects and individual differences. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. 21(1), 71-96. LINK

  • Korn, C. W., Ries, J., Schalk, L., Oganian, Y., & Saalbach, H. (2017). A hard-to-read font reduces the framing effect in a large sample. Psychonomic Bulletin & Review. Advance online publication. LINK
  • Gunzenhauser, C., Saalbach, Henrik, von Suchodoletz, A. (2017). Boys Did Not Catch Up, Family Influences Still Continue: Influences on Executive Functioning and Behavioral Self-Regulation in Elementary Students in Germany. PsyCh Journal. Early view. doi: 10.1002/pchj.180 LINK
  • Schramm, K., Hardy, I., Saalbach, H. & Gadow, A. (2017). Wissenschaftliches Begründen im Sachunterricht. In L. Hoffmann, S. Kameyama, M. Riedel, P. Sahiner, N. Wulff (Hrsg.): Deutsch als Zweitsprache. Ein Handbuch für die Lehrerausbildung. Berlin: Erich Schmidt Verlag. LINK
  • Mannel, S., Hardy, I., Sauer, S. & Saalbach, H. (2016). Sprachliches Scaffolding zur Unterstützung naturwissenschaftlichen Lernens im Kindergartenalter. In E. Tschirner, O. Bärenfänger & J. Möhring (Hrsg.), Sammelband zum Symposium „Kompetenzprofile Deutsch als fremde Bildungssprache“. Tübingen: Stauffenburg Verlag.
  • Saalbach, H., Gunzenhauser, C. & Karbach, J. (2016). Der Einfluss von Mehrsprachigkeit auf mathematische Fähigkeiten bei Grundschulkindern mit niedrigem sozioökonomischem Status [The influence of multilingualism on mathematics skills in low-SES primary school students]. Frühe Bildung, 5 (2), 73–81. doi:10.1026/2191-9186/a000255
  • Schalk L, Saalbach H, Stern E (2016) Approaches to Foster Transfer of Formal Principles: Which Route to Take? PLoS ONE 11(2): e0148787. doi:10.1371/journal.pone.0148787
  • Schalk, L., Saalbach, H., & Grabner, R. & Stern, E. (2016). Relational quantitative reasoning in kindergarten predicts mathematical achievement in third grade. Journal of Numerical Cognition, 2(2), 77-90.
  • Mannel, S., Hardy, I., Sauer, S. & Saalbach, H. (2016). Sprachliches Scaffolding zur Unterstützung naturwissenschaftlichen Lernens im Kindergartenalter. In E. Tschirner, O. Bärenfänger & J. Möhring (Hrsg.), Sammelband zum Symposium "Kompetenzprofile Deutsch als fremde Bildungssprache" (S. 97-114). Tübingen: Stauffenburg Verlag. 
  • Imai, M., Schalk; L., Saalbach, H., & Okada, H. (2013). All giraffes have female-specific properties: Influence of grammatical gender on inferences about sex-specific properties in German speakers. Cognitive Science, 1–23. LINK
  • Kloster, S., Hardy, I. & Saalbach, H. (2013). Sprachförderung von Vorschulkindern mit Migrationshintergrund im Kontext frühen naturwissenschaftlichen Lernens – Eine empirische Studie am Beispiel des Themas „Magnetismus“. In Kopp, B.; Martschinke, S.; Munser-Kiefer, M.; Haider, M.; Kirschhock, E.; Ranger, G.; Renner, G. (Hg.) (2013): Individuelle Förderung und Lernen in der Gemeinschaft. Jahrbuch Grundschulforschung, Bd. 17, (S.51-66). Wiesbaden: VS Verlag. LINK
  • Leuchter, M., & Saalbach, H. (2014). Verbale Unterstützungsmaßnahmen im Rahmen eines naturwissenschaftlichen Lernangebots in Kindergarten und Grundschule [Teachers’ Tutoring activities in the context of science education in Kindergarten and Primary School]. Unterrichtswissenschaft, 42(2), 117–131. LINK
  • Leuchter, M., Saalbach, H., & Hardy, I. (2014). Designing science learning in the first years of schooling: An intervention study with sequenced learning material on the topic of „floating and sinking“. International Journal of Science Education, 36, 1751–1771. LINK
  • Saalbach, H., Eckstein, D., Andri, N., Hobi, R. & Grabner, R.H. (2013). When language of instruction and language of application differ: Cognitive costs of bilingual mathematics learning. Learning and Instruction, 26, 36–44. LINK
  • Saalbach, H., Grabner, R., & Stern, E. (2013). Lernen als kritischer Mechanismus geistiger Entwicklung: Kognitionspsychologische und neurowissenschaftliche Grundlagen frühkindlicher Bildung. In Stamm, M. & Edelmann, D.: Handbuch frühkindliche Bildungsforschung (S. 97-112). Wiesbaden: Springer.  
  • Schramm, K., Hardy, I., Saalbach, H. & Gadow, A. (2013). Wissenschaftliches Begründen im Sachunterricht. Zur interdisziplinären Triangulation diskursanalytischer Verfahren. In: Becker-Mrotzek, Michael; Schramm, Karen; Thürmann, Eike & Vollmer, Helmut Johannes (Hrsg.), Sprache im Fach. Sprachlichkeit und fachliches Lernen (295–314). Münster u.a.: Waxmann.
  • Saalbach, H. (2012). Let's Finnish Schooling. Science, 336(6087), 1381-1382. doi: 10.1126/science.1222314 
  • Saalbach, H., & Kempert, S. (2012). Bilingualism and learning. In N. M. Seel (Ed.), Encyclopedia of the Sciences of Learning (pp. 454-457). Berlin: Springer.
  • Grabner, R. H., Saalbach, H., & Eckstein, D. (2012). Language-Switching Costs in Bilingual Mathematics Learning. Mind, Brain, and Education, 6(3), 147-155. doi: 10.1111/j.1751-228X.2012.01150.x
  • Saalbach, H., Imai, M., & Schalk, L. (2012). Grammatical Gender and Inferences About Biological Properties in German-Speaking Children. Cognitive Science, 36(7), 1251-1267. doi: 10.1111/j.1551-6709.2012.01251.x
  • Saalbach, H., & Imai, M. (2011). The relation between linguistic categories and cognition: The case of numeral classifiers. Language and Cognitive Processes, 1-48. doi: 10.1080/01690965.2010.546585  
  • Leuchter, M., Saalbach, H. & Hardy, I. (2011). Förderung des konzeptuellen Verständnisses für Schwimmen und Sinken durch strukturierte Lernumgebungen. In: F. Vogt, M. Leuchter, A. Tettenborn, E. Wannack, U. Hottinger & M. Jäger (Hrsg.): Entwicklung und Lernen junger Kinder (S. 37-52). Münster: Waxmann.
  • Saalbach, H., & Schalk, L. (2011). Preschoolers' novel noun extensions: Shape in spite of knowing better. Frontiers in Psychology, 2. doi: 10.3389/fpsyg.2011.00317
  • Saalbach, H. & Schalk, L. (2011). Fragen stellen hilft: Die Aktivierung von Vorwissen fördert die Nutzung kategorialer Beziehungen in Wortlernaufgaben bei jungen Kindern. In F. Vogt, M. Leuchter, A. Tettenborn, E. Wannack, U. Hottinger & M. Jäger (Hrsg.): Entwicklung und Lernen junger Kinder. (S. 53-66). Münster: Waxmann.
  • Kempert, S., Saalbach, H., & Hardy, I. (2011). Cognitive benefits and costs of bilingualism in elementary school students: The case of mathematical word problems. Journal of Educational Psychology, 103(3), 547-561.
  • Zhang, Y., Jiang, X., Saalbach, H., & Zhou, X. (2011). Multiple constraints on semantic integration in a hierarchical structure: ERP evidence from German. Brain Research, 1410, 89-100.
  • Schalk, L., Saalbach, H., & Stern, E. (2011). Designing learning materials to foster transfer of principles. In L. Carlson, C. Hölscher, & T. Shipley (Eds.), Proceedings of the 33rd Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 300-305). Austin, TX: Cognitive Science Society.
  • Saji, N., Imai, M., Saalbach, H., Zhang, Y., Shu, H., & Okada, H. (2011). Word learning does not end at fast-mapping: Evolution of verb meanings through reorganization of an entire semantic domain. Cognition, 18, 48-64. 
  • Imai, M., Saalbach, H., & Stern, E. (2010). Are Chinese and German children taxonomic, thematic or shape biased?: Influence of classifiers and cultural contexts. Frontiers in Cultural Psychology, 1, 194, 1-10.
  • Saalbach, H., Leuchter, M. & Stern, E. (2010). Entwicklungspsychologische Grundlagen der Didaktik für die ersten Bildungsjahre. In M. Leuchter (Hrsg.), Didaktik für die ersten Bildungsjahre: Unterricht mit 4- bis 8-jährigen Kindern (S. 86-97). Zug: Klett und Balmer.
  • Leuchter, M.; Saalbach, H., & Hardy, I. (2010). Die Gestaltung von Aufgaben in der Eingangsstufe. In: M. Leuchter (Hrsg.): Unterricht in der Schuleingangsstufe: Bildungsziele, didaktische Grundlagen und Umsetzungen. Zug: Klett und Balmer Verlag.
  • Imai, M. & Saalbach, H. (2010). Categories in mind and categories in language: Do classifier categories influence conceptual structures? In: B. Malt  & P. Wolff (Eds.): Words and the mind: How words capture human experience (pp. 138-164).  New York: Oxford Press.
  • Imai, M., Schalk; L., Saalbach, H., & Okada, H. (2010). Influence of grammatical gender on deductive reasoning about sex-specific properties of animals. In R. Catrambone & S. Ohlsson (Eds.), Proceedings of the 32nd Annual Conference of the Cognitive Science Society, 1160-1165.
  • Saji, N., Saalbach, H., Imai, M., Zhang, Y., Shu, H., and Okada, H. (2008). Learning verbs as a system. Proceedings of the 30th Annual Conference of the Cognitive Science Society.
  • Saalbach, H., & Imai, M. (2007). The scope of linguistic influence: Does a classifier system alter object concepts? Journal of Experimental Psychology: General, 136 (3), 485-501.
  • Saalbach, H., & Imai, M. (2006). Categorization, Label Extension, and Inductive Reasoning in Chinese and German Preschoolers: Influence of a Classifier System and Universal Cognitive Constraints. Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society, 703-708.
  • Saalbach, H., & Imai, M. (2005). Do Classifier Categories Structure our Concepts? In B. G. Bara, L. Barsalou & M. Bucciarelli (Eds.), Proceedings of the 27th Annual Conference of the Cognitive Science Societ, 1901-1906.
  • Stern, E., Grabner, R., & Schumacher, R. (2005). Lehr-Lern-Forschung und Neuwissenschaften: Erwartungen, Befunde und Forschungsperspektiven. Reihe Bildungsreform Band 13. Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF). *
  • Saalbach, H., & Stern, E. (2004). Differences between Chinese morphosyllabic and German alphabetic readers in the Stroop interference effect. Psychonomic Bulletin & Review, 11(4), 709-715.
  • Keller, M., Lourenço, O., Malti, T., & Saalbach, H. (2003). The multifaceted phenomenon of '"happy victimizers": A cross-cultural comparison of moral emotions. British Journal of Developmental Psychology, 21, 1-18.

Wissenschaftliche Präsentationen

  • Grosse, G., Schulze, C., Streubel., B., Gunzenhauser, C., Svensson, F., Imai, M., Saji., N., & Saalbach, H. (2020, Januar). Diving Deep: Mechanisms of children’s semantic field acquisition. Posterpräsentation auf der 10. Budapest CEU Conference on Cognitive Development, Budapest.
  • Lange-Schubert, K., Herrmann, A., Bürgermeister, A., & Saalbach, H. (2020). Sprachsensibler Sachunterricht: Die Bedeutung von Scaffolding-Maßnahmen für die Partizipation von ein- und mehrsprachigen Schüler*innen an Gesprächen im naturwissenschaftlichen Sachunterricht. Vortrag an der Jahrestagung der GDSU, Augsburg.
  • Grosse, G., Streubel., B., Gunzenhauser, C., & Saalbach, H. (2019, September). Let’s talk about emotions: Breadth and depth of Children’s emotion vocabulary. Vortrag auf der Tagung der Fachgruppen für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie DGPs, Leipzig
  • Gunzenhauser, C., Saalbach, H., & Cortina, K. S. (2019, September). Grit in U.S. and Chinese college students: Does emotion ergulation make a difference? Poster auf der gemeinsamen Fachgruppentagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie der deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig.
  • Stephan, F., Gunzenhauser, C., & Saalbach, H. (2019). Function of Language Competencies in Preschooler´s non-verbal Self-regulation Performance: The role of self-directed Speech. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Universität Leipzig, Deutschland.                                                        
  • Stephan, F., Saalbach, H., & Rossi, S. (2019). Ich denke, also spreche ich? - Ein Blick in unser Gehirn. Mock-Konferenz. Institut für Angewandte Linguistik und Translatologie, Universität Leipzig, Deutschland.
  • Streubel, B., Gunzenhauser C., Große, G. & Saalbach, H. (2019, September). Der Beitrag des passiven und aktiven Emotionsvokabulars zum Wissen über Emotionsregulation bei 4-5jährigen Kindern. Posterpräsentation auf der Tagung der Fachgruppen für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie DGPs, Leipzig
  • Streubel, B., Gunzenhauser C., Grosse, G. & Saalbach, H. (2018, September). Der Beitrag allgemeiner und emotionsspezifischer Sprachfähigkeiten zum Emotionswissen 4-11jähriger Kinder. Vortrag auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt/M.
  • Stephan, F., Gunzenhauser, C., & Saalbach, H. (2018). Language and non-verbal Executive Functions in Preschoolers. The role of self-directed speech. EARLI SIG 5, Learning and Development in Early Childhood, Berlin, Deutschland.
  • Stephan, F., Saalbach, H., & Rossi, S. (2018). Sprechen ist schwer, Denken noch mehr... Das neuronale Wechselspiel zwischen Sprachproduktion und Exekutiven Funktionen. 13. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Linz, Österreich
  • Gunzenhauser, C., & Streubel., B., Grosse, G., & Saalbach, H. (2018, August). Functions of language in children’s development of emotion regulation. In A. v. Suchodoletz (Chair), Emotion knowledge, emotion regulation and development in young children. Invited Symposium at the European Association for Learning and Instruction, Special Interest Group meeting “Learning and Development in Early Childhood” (SIG 5), Berlin, Germany.
  • Gunzenhauser, C., & Saalbach, H. (2018, August). Contribution of executive functions and self-control to mathematics performance in third graders. In C. Gunzenhauser (Chair), Contributions of self-regulation to academic achievement in elementary students across Europe. Symposium presented at the European Association for Learning and Instruction, Special Interest Group meeting “Learning and Development in Early Childhood” (SIG 5), Berlin, Germany.
  • Bürgermeister, A., Große, G., Studhalter, U., Leuchter, M., Diebl, V., Tettenborn, A. & Saalbach, H. (2018, Februar). Interaktionen von Pädagogischen Fachkräften und Kindern in naturwissenschaftlichen Lerngelegenheiten im Kindergarten: Ein Blick auf die Quantität kindlicher Redebeiträge. Vortrag auf 6. Tagung der GEBF (Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung) in Basel.
  • Schulze, C., Große, G., Imai, M., Saji, N. & Saalbach, H. (2017). How do children construct the color lexicon? A developmental and comparative study of concept formation. Paper at ‘2nd Lancaster Conference on Infant and Child Development’, Lancaster (UK).
  • Stephan, F., Saalbach, H. & Rossi, S. (2017). Inner and overt speech production matures from childhood to adulthood: A combined EEG and fNIRS study. 57th annual meeting of the Society for Psychophysiological Research (SPR). Wien, Österreich.
  • Stephan, F., Saalbach, H. & Rossi, S. (2017). How the brain plans inner and overt speech production: A combined EEG and fNIRS study. 23rd annual meeting of the Organization for Human Brain Mapping (OHBM). Vancouver, Kanada.
  • Streubel, B., Gunzenhauser C., Grosse, G. & Saalbach, H. (2017, September). Joy, Pride, Contentment – Conception and First Results of a Vignette Test to Assess Childrens Emotional Vocabulary. Vortrag auf der Tagung der Fachgruppen für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie DGPs, Münster
  • Gunzenhauser, C., Saalbach, H., Scheibe, A.-K., Streubel, B. & Suchodoletz, A. v. (2017). Kognitive Neubewertung statt Unterdrückung von Emotionen: Emotionsregulation und kognitive Leistung im Grundschulalter. In N. Otterpohl & C. Kappes (Chairs), Emotionen und Emotionale Kompetenz im Kindesalter, Teil 2: Determinanten und Konsequenzen. Symposium auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Münster.
  • Gunzenhauser, C., & Saalbach, H. (2017). Beitrag von Exekutivfunktionen und Sprachkompetenz zur Lösung mathematischer Textaufgaben bei Drittklässlern.  In M. Weis & M. Köster (Chairs), Aspekte kultureller Diversität im schulischen Kontext. Symposium auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Münster.
  • Bürgermeister, A., Große, G., Studhalter, U., Leuchter, M., Diebl, V. & Saalbach, H. (2017). Lehrer-Schüler-Interaktion im frühen naturwissenschaftlichen Lernen: Der Redeanteil von Kindern in tutoriellen Settings und dessen Effekt auf den Lernerfolg. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Münster.
  • Streubel, B., Gunzenhauser C., Große, G. & Saalbach, H. (2017, September). Joy, Pride, Contentment – Conception and First Results of a Vignette Test to Assess Childrens Emotional Vocabulary. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Münster.
  • Gunzenhauser, C., & Saalbach, H.(2017). Executive functions and self-control contribute to mathematics performance in elementary students. Paper presented at the Biennial Meeting of the European Association for Research on Learning and Instruction, Tampere, Finland.
  • Gunzenhauser, C., & Saalbach, H. (2017). Beitrag von Exekutivfunktionen und Selbstkontrolle zur Mathematikleistung von Drittklässlern. Vortrag auf der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Heidelberg.
  • Gunzenhauser, C., & Saalbach, H. (2017). Contributions of executive functioning and self-control to mathematics performance in elementary students. Poster presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Austin, TX, United States.
  • Gunzenhauser, C., Hauch, F., Karbach, J. & Saalbach, H. (2017). Role of self-directed speech in monolingual vs. bilingual students’ planning performance. Poster presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Austin, TX, United States.
  • Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E., & Renkl, A. (2017). Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?. Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland.
  • Bürgermeister, A., Saalbach, H., Wilkens, R. & Schneider, R. (2017). Cooperative learning in higher education: Examining effects of fostering group work on students’ achievement. Einzelbeitrag auf der Tagung der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in Tampere, Finnland.
  • Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E., & Renkl, A. (2017). Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. Presented at the 4th  International Conference on Analogical Reasoning, Paris, France.
  • Stephan, F., Saalbach, H. & Rossi, S. (2017). Inner and overt speech production matures from childhood to adulthood: A combined EEG and fNIRS study. Poster presented at the 57th annual meeting of the Society for Psychophysiological Research (SPR). Wien, Austria.
  • Stephan, F., Saalbach, H. & Rossi, S. (2017). How the brain plans inner and overt speech production: A combined EEG and fNIRS study. Poster presented at the 23rd annual meeting of the Organization for Human Brain Mapping (OHBM). Vancouver, Canada.
  • Stephan, F., Gunzenhauser, C., Tippmann, J., Wanke, C., Eilers, A. & Saalbach, H. (2016). Multidimensional Test for Verbal and Phonological Working Memory: An Investigation of Verbal Working Memory in Children with Specific Language Impairment. Poster presented Nachwuchstagung zu exekutive Funktionen und Selbstregulation (NEFS), Ulm, Germany.
  • Gunzenhauser, C., Gulewitsch, M., Streubel; B., Saalbach, H., von Suchodoletz, A.,  & Svaldi, J. (2016). Sprachliche Kompetenzen und Einsatz spezifischer Emotionsregulationsstrategien bei Kindern und Jugendlichen. Paper presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Germany.
  • Stephan, F., Hauch, F., Gunzenhauser, C., & Saalbach, H. (2016). Verbal Mediation of Planning in Elementary Students: A Think-Aloud Approach. Paper presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Germany.
  • Hahn, C., Saalbach, H, and Grabner, R. (2016). Language-dependent knowledge acquisition in bilingual learners: mechanisms underlying language-switching costs in fact and procedure learning. Paper presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Germany.
  • Volmer, E.,  Saalbach, H., Hahn, C., & Grabner, R. (2016). Bilinguales Mathematiklernen: Inwieweit gibt es kognitive Kosten durch Sprachwechsel von Training zu Testung? Paper presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Germany.
  • Schalk, L., Roelle, J., Saalbach, H., Berthold, K., Stern, E., & Renkl, A. (2016). Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. [Optimizing sets of worked examples: Effects of interleaving and contrasting cases]. Paper presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Germany.
  • Studhalter, U., Saalbach, H., Tettenborn, A., Leuchter, M., & Elmer, A. (2016).  Characteristics and Functions of Teachers’ Talk in Kindergarten Science Instruction. Paper presented at the SIG5-Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Porto, Portugal.
  • Gunzenhauser, C., Saalbach, H., & Karbach, J. (2016, July). Role of verbal self-instructions in bilingual elementary students’ problem solving. Paper presented at the European Association for Learning and Instruction, Special Interest Group meeting “Learning and Development in Early Childhood” (SIG 5), Porto, Portugal.
  • Leuchter, M., Saalbach, H., Studhalter, U., & Tettenborn, A. (2016). Teaching for Conceptual Change in Kindergarten Science instruction: Teachers’ Professional Beliefs, Knowledge and practice. Paper presented at the SIG5-Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Porto, Portugal.
  • Hahn, C. Saalbach, H., Schalk, L., & Grabner, R. H. (2016). Language-dependent knowledge acquisition in bilingual learners: Mechanisms underlying language-switching costs in fact and procedure learning. Poster at the SIG 22 EARLI Conference. Amsterdam, Netherlands.
  • Saalbach, H, Gunzenhauser, C., Hauch, F., & Karbach, J. (2016). How Language Affects Complex Problem-Solving in Bilingual Elementary Students: The Role of Verbal Self-instructions. Paper präsentiert an der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
  • Leuchter, M., Studhalter, U., Tettenborn, A., & Saalbach, H. (2016). Überzeugungen, Basiswissen und aktionsbezogene Kompetenzen von pädagogischen Fachkräften bzgl. Conceptual Change. Paper präsentiert an der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
  • Mannel, S., Sauer, S., Hardy, I., & Saalbach, H. (2016). Wissenserwerb von Kindern mit Deutsch als Zweitsprache durch sprachliches Scaffolding – Vergleich zweier Trainingsstudien. Paper präsentiert an der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
  • Markwalder, U., Schalk, L., & Saalbach, H. (2015). Elefanten sind grau: Die Verwendung generischer Aussagen in pädagogischen und nicht-pädagogischen Kontexten. [Elephants are grey: The use of generic utterances in pedagogical and non-pedagogical contexts]. Talk at the 15. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS 2015). Kassel, Germany.
  • Saalbach, H., Studhalter, U., Leuchter, M., Tettenborn, A., & Elmer, A. (2015). Kindergarten Teachers’ Professional Knowledge, Their Scaffolding Behavior and Children’s Learning in Science. Paper presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Limassol, Cyprus.
  • Leuchter, M., Studhalter, U., Tettenborn, A., Saalbach, H. & Elmer, A. (2015). Effects of a Professional Development Intervention in Early Science Instruction. Paper presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Limassol, Cyprus.   
  • Tettenborn, A., Studhalter, U., Elmer, A., Leuchter, M., & Saalbach,  H. (2015). Strategien der verbalen Lernunterstützung im frühen naturwissenschaftlichen Unterricht und deren Zusammenhang mit professionellen Kompetenzen der Kindergartenlehrpersonen. Artikel präsentiert an der Konferenz der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF). St. Gallen, Schweiz.
  • Hahn, C., Saalbach, H. & Grabner, R. H. (2015). Language-dependent knowledge acquisition: Investigating the effect of language-switching in arithmetic learning. Paper presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Limassol, Cyprus.
  • Hahn, C., Saalbach, H. & Grabner, R. H. (2015). Language-dependent memory formation: investigating the effect of language-switching in arithmetic. Paper presented at the International Convention of Psychological Science (ICPS), Amsterdam, the Netherlands.
  • Studhalter, U., Elmer, A., Tettenborn, A., Leuchter, M., & Saalbach, H. (2015). Strategien der verbalen Lernunterstützung im frühen naturwissenschaftlichen Unterricht und deren Zusammenhang mit professionellen Kompetenzen der Kindergartenlehrpersonen. Paper präsentiert an der 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Deutschland.
  • Hahn, C., Saalbach, H. & Grabner, R. H. (2014). Language-dependent memory formation: investigating the effect of language-switching in arithmetic. Paper presented at the Workshop for Educational Neuroscience of Mathematics, Tübingen, Germany.
  • Studhalter, U., Saalbach, H., Leuchter, M., & Tettenborn, A. (2014). Teachers’ Beliefs and Children’s Learning in Early Science. Paper presented at the SIG3-Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Bologna, Italy.
  • Studhalter, U., Tettenborn, A., Saalbach, & H., Leuchter, M.  (2014). Fachspezifisch pädagogische Vorstellungen von Kindergarten- und Unterstufenlehrpersonen zum frühen naturwissenschaftlichen Unterricht. Paper präsentiert an der Konferenz der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF). Luzern, Schweiz.
  • Studhalter, U., Saalbach, H., Leuchter, M., & Tettenborn, A. (2014). Effectiveness of Professional Development for Early Science Instruction. Paper presented at the SIG11-Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Frauenchiemsee, Germany.
  • Saalbach, H., Grabner, R., & Eckstein, D. (2013). Kognitive Kosten im bilingualen Mathematikunterricht: Eine behaviorale und eine fMRT Studie. Vortrag im Symposium "Kognitiv-neurowissenschaftliche Erkenntnisse zu erfolgreichem Mathematiklernen" an der 13. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Hildesheim.
  • Mannel, S., Kloster, S., Hardy, I, & Saalbach, H. (2013). Scaffolding children’s acquisition of science concepts by means of language support. Paper presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Munich, Germany.
  • Leuchter, M. & Saalbach, H. (2013). The impact of gestures on explicit and implicit learning concerning the surface orientation of liquids. Paper presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Munich, Germany.
  • Studhalter, U., Saalbach, H., Leuchter, M., & Tettenborn, A. (2013). Pre-service primary school teachers’ beliefs about learning and teaching science. Paper presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Munich, Germany.
  • Grabner, R., Saalbach, H., & Eckstein, D. (2013). Language-switching costs in bilingual mathematics learning. Paper presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Munich, Germany.
  • Kempert,S., Hardy, I. & Saalbach, H. (2013). Kognitive Effekte von früher Zweisprachigkeit und ihre Relevanz für schulisches Lernen. Vortrag im Symposium „Determinanten und Effekte herkunftssprachlicher Kompetenz von Personen mit Zuwanderungshintergrund“ auf der 1. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF) in Kiel, 11.03.-13.03.2013.
  • Kloster, S., Hardy, I. & Saalbach, H. (2012). Sprachförderung von Vorschulkindern mit Migrationshintergrund im Kontext frühen naturwissenschaftlichen Lernens – Eine empirische Studie am Beispiel des Themas „Magnetismus“. Vortrag im Symposium " Sprachförderung" an der 21. Jahrestagung der DGfE-Kommission „Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe“, Erlangen.
  • Leuchter, M., Plöger, I., & Saalbach, H. (2012). Explicit and implicit knowledge concerning the surface orientation of liquids. The impact of gestures and hands-on activities on learning. Paper presented at the 2012 meeting of the EARLI SIG 5 "Learning and Development in Early Childhood" in Utrecht, Netherlands.
  • Saalbach, H., Grabner, R.H., Eckstein, D. (2012). Kognitive Kosten im bilingualen Mathematikunterricht: Ergebnisse einer Schulstudie und einer fMRT-Studie. Vortrag im Symposium "Aktuelle Trends in der neurowissenschaftlichen Lehr- und Lernforschung" an der 10. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie in Graz, Österreich.
  • Leuchter, M. and H. Saalbach (2011). Science teaching in pre- and primary school: The role of situational domain-specific knowledge. Paper presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Exeter, England.
  • Leuchter, M. and H. Saalbach (2011). Teachers’ scaffolding competencies in science in pre- and primary school. Paper presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Exeter, England.
  • Saalbach, H. (2011). Supporting teachers in becoming adaptive experts: The teacher education program at ETH Zurich. Paper presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Exeter, England.
  • Schalk, L. and H. Saalbach (2011). Designing learning material to foster transfer: Which route to take? Paper presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Exeter, England.
  • Saalbach, H., Grabner, R.H. & Eckstein, D. (2011). Kognitive Kosten im bilingualen Mathematikunterricht: Eine fMRT-Studie. Vortrag auf der PUG-Tagung in Heidelberg, Deutschland.
  • Kempert, S, Saalbach, H., & Hardy, I. (2011). Kosten und Nutzen von Mehrsprachigkeit beim Mathematiklernen. Vortrag auf der AEPF-Tagung in Bamberg, Deutschland. 
  • Grabner, R.H., Saalbach, H. & Eckstein, D. (2010). Language switching costs in bilingual mathematics learning. Poster presented at the 6th Annual meeting of the Clinical Neuroscience Bern in Bern, Switzerland.
  • Grabner, R.H., Saalbach, H. & Eckstein, D. (2010). Neuronale Grundlagen von kognitiven Kosten im bilingualen Mathematikunterricht. Vortrag auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) in Bremen, Deutschland.
  • Leuchter, M., & Saalbach, H. (2010). Scaffolding Competencies of Teachers in Pre- and Primary School in the Context of Science Learning. Paper presented at the 2010 meeting of the EARLI SIG 5 "Learning and Development in Early Childhood" in Lucerne, Switzerland.
  • Imai, M., Schalk; L., Saalbach, H., & Okada, H. (2010). Influence of grammatical gender on deductive reasoning about sex-specific properties of animals. Paper presented at the 32nd Annual Conference of the Cognitive Science Society, Portland, Oregon.
  • Saalbach, H., Eckstein, D. & Grabner, R.H. (2010, June). Bilingual learning and mathematical knowledge representation in the brain. Poster presented at the 2010 meeting of the EARLI SIG 22 "Educational Neuroscience: Is it a field?" in Zurich, Switzerland.
  • Grabner, R.H., Saalbach, H. & Eckstein, D. (2010, June). Language switching costs in bilingual mathematics learning.Poster presented at the 16th Annual Meeting of the Organization for Human Brain Mapping (OHBM) in Barcelona, Spain.
  • Saalbach, H., Hardy, I., Leuchter, M, & Stern, Elsbeth. (2010). Die Förderung des konzeptuellen Wissens über Schwimmen und Sinken durch die Anregung von Vergleichsprozessen. Vortrag an der Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Saarbrücken
  • Saalbach, H., Leuchter, M., & Hardy, I. (2009). Designing science learning in pre- and primary school: From basic findings to the implementation of a learning environment on Floating & Sinking. Paper presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
  • Kempert, S., Saalbach, H., & Hardy, I. (2009).  Cognitive costs and benefits of bilingualism in Turkish-German primary school students. Paper presented at the 13th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.
  • Stern, E.; Saalbach, H., & Hardy, I (2009). Transitions in Science and Mathematics: From Intuitive Understanding to Symbol-Based Reasoning. Paper presented at the 14th European Conference on Developmental Psychology, Vilnius, Lithuania.
  • Imai, M., Saalbach, H. & Schalk, L. (2009). Mrs. Giraffe and Mr. Elephant: The influence of grammatical gender on German children’s deductive reasoning about biological properties of animals. Paper presented at the 31st Annual Conference of the Cognitive Science Society, Amsterdam, Netherlands.
  • Leuchter, M., Saalbach, H. & Hardy, I. (2009). Kindergarten- und Unterstufenlehrpersonen regen das konzeptuelle Verständnis für Schwimmen und Sinken an. Vortrag am Jahreskongress 2009 der SGBF und der SGL Unterrichtsforschung und Unterrichtsentwicklung, Zürich.
  • Imai, M., Noburo, S., Saalbach, H., Zhang, Y., Shu, H., and Okada, H. (2009). From object-based category to manner-based category: Developmental trajectory of children's verb meanings. Paper presented at the SRCD Biennial Meeting, Denver, USA.
  • Saalbach, H. & Schalk, L. (2009). Fragen stellen hilft: Die Aktivierung von Vorwissen fördert die Nutzung kategorialer Beziehungen in Wortlernaufgaben bei jungen Kindern. Vortrag an der Tagung Entwicklung und Lernen junger Kinder der Schweizerischen Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung, St. Gallen.
  • Leuchter, M., Saalbach, H. & Hardy, I. (2009). Förderung des konzeptuellen Verständnisses für Schwimmen und Sinken durch strukturierte Lernumgebungen. Vortrag an der Tagung Entwicklung und Lernen junger Kinder der Schweizerischen Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung, St. Gallen.
  • Saalbach, H. ; Hardy, I., & Leuchter, M. (2008). Using Comparison to Promote Young Children’s Concepts of Material Kind:  A Study on the Conceptual Understanding of „Floating and Sinking. Paper presented at the 29th International Congress of Psychology (ICP), Berlin, Germany.
  • Schalk, L., Imai, M., & Saalbach, H. (2008).  SHE has a long neck and HE has big ears: How grammatical gender affects the concepts of animals. Paper presented at the 29th International Congress of Psychology (ICP), Berlin, Germany.
  • Saalbach, H. ; Hardy, I., & Kempert, S. (2008). Der Zusammenhang zwischen Zweisprachigkeit und mathematischer Leistung bei Grundschulkindern. Vortrag auf dem 21. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Dresden.
  • Noburo, S., Saalbach, H., Imai, M., Zhang, Y., Shu, H., and Okada, H. (2007). Learning verbs as a system: How Chinese children learn relations among carry/hold verbs. Paper presented at the 12th International Conference on the Processing of East Asia Related Languages (PEARL). Tainan, Taiwan.
  • Tsuda, N., Saalbach, H., and Imai, M. (2007). The influence of language structure on categorization: A cross-linguistic study of carrying/holding events. Paper presented at the 12th International Conference on the Processing of East Asia Related Languages (PEARL). Tainan, Taiwan. *  
  • Noburo, S., Imai, M., and Saalbach, H (2007): How Children learn the relations among verbs: The case of Chinese carry/hold verbs. Paper presented at the 8th Japanese Cognitive Linguistic Association Conference, Tokyo, Japan.
  • Kempert, S., Saalbach, H., & Hardy, I. (2007). Der Zusammenhang zwischen mathematischer Kompetenz und Zweisprachigkeit bei türkisch-deutschen Grundschulkindern. Vortrag auf der 16. Jahrestagung der Kommission “Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe” der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften (DGfE), Berlin.
  • Hardy, I. & Saalbach, H. (2007). Preschoolers’ induction of the concept of material kind: A study on the use of comparison. Paper presented at the 12th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Budapest, Hungary.
  • Saalbach, H., Gühne, U., Schalk, L., & Stern, E. (2007). Quantity Sequencing in Preschool: Predicting complex mathematics skills at primary school. Paper presented at the 12th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Budapest, Hungary.
  • Schalk, L., Imai, M., & Saalbach, H. (2007). The influence of grammatical gender on children’s conceptual representation of animals. Paper presented at the 13th European Conference on Developmental Psychology, Jena, Germany.
  • Saalbach, H. & Schalk, L. (2007). How strong is preschoolers’ shape bias in novel label extension? Poster presented at the 13th European Conference on Developmental Psychology, Jena, Germany.
  • Imai, M. & Saalbach, H. (2007). The role of labels in children’s inductive reasoning. Paper presented at the 13thEuropean Conference on Developmental Psychology, Jena, Germany.
  • Imai, M., Haryu, E., Okada, H., Kajikawa, S., & Saalbach, H. (2007). Case-marking and argument-number dilemma in children learning an argument dropping language in inferring novel verb meanings. Paper presented at the SRCD Biennial Meeting, Boston, USA.
  • Saalbach, H., & Imai, M. (2005). Does the Classifier System Influence Young Children's Conceptual Structure? Paper presented at the 10th International Congress for the Study of Child Language, Berlin.
  • Saalbach, H., Stern, E., & Zhou, X. (2004). Mental Representation and Acquisition of Chinese Classifiers. Paper presented at the 28th International Congress of Psychology (ICP), Beijing, China
  • Saalbach, H., & Stern, E. (2003). Stroop Interference Effect in Chinese Morpho-Syllabic and German Alphabetic Readers. Paper presented at the 5th National Symposium for Developmental Psychology, Wuhan, China.

Sonstige Veröffentlichungen

  • Saalbach, Henrik (2021). Supporting Early Science Learning: The Effects of Teacher Talk. Invited talk at the Latsis Symposium, ETH Zurich, Zürich, Switzerland.
  • Saalbach, Henrik (2021). Sprachliche Interaktion zwischen Lehrpersonen und Kindern: Ein Blick auf die Qualität und Quantität von Redebeiträge im Lehr-Lern-Prozess und deren Effekte auf den Lernerfolg.  Keynote am Grazer Grundschulkongress, Graz, Österreich.
  • Saalbach, Henrik (2021). The role of language in learning and cognitive processing: Findings from studies on bilingual and monolingual children’s planning performance. Keynote at the Final Conference of CALIDIE, University of Luxembourg, Luxembourg.
  • Saalbach, Henrik (2020). Der Zusammenhang von Sprache und kognitiver Entwicklung: Die Rolle verbaler Strategien bei der Bearbeitung von komplexen Aufgaben durch mono- und bilinguale Grundschulkinder. Eingeladener Vortrag am IDeA-Retreat, Frankfurt/Main, Deutschland.
  • Saalbach, Henrik (2018). Let’s talk about emotions. Acquisition of children’s emotion vocabulary and its relation to the development of emotion regulation skills. Invited talk at the Chinese Academy of Science, Beijing, China.
  • Saalbach, Henrik (2018). Entwicklungspsychologische Grundlagen des Lernens in Kindergarten und Grundschule. Eingeladener Vortrag am 12. Fachtag des Leipziger Duden Instituts, Leipzig, Deutschland.
  • Saalbach, Henrik (2017). Einfluss von Sprache auf Entwicklung und Lernen. Eingeladener Vortrag innerhalb des Kolloquiums der Steirischen Gesellschaft für Psychologie. Graz, Österreich.
  • Saalbach, Henrik (2016). Einfluss von Sprache auf Entwicklung und Lernen. Die Europa-Studie aus psychologischer Perspektive. Eingeladener Vortrag an der Tagung „Europa-Studie“. Berlin, Deutschland.
  • Saalbach, Henrik (2016). Psychologie des Lernens - Vermeintliche Einsichten und tatsächliche Datenlage. Tagung der Fachseminarleiter. Berlin, Deutschland.
  • Saalbach, Henrik (2016). Critical thinking as an element of scientific literacy. Invited speech at the 4th  Workshop for Agents for Bridging Learning Research and Educational Practice (ABLE 2016). Tokyo, Japan.
  • Saalbach, Henrik (2014). Sprachliche Heterogenität bei jungen Kindern: Konsequenzen für Lernen und Unterricht. Eingeladener Vortrag an der HTW Saar, Saarbrücken, Deutschland. 
  • Saalbach, Henrik (2014). Der Einfluss von Sprache auf Entwicklung und Lernen. Gastvorlesung an der Universität Koblenz-Landau, Koblenz, Deutschland.
  • Saalbach, H. & Leuchter, M. (2013). Naturwissenschaftliches Lernen in der Eingangsstufe: Den Erwerb anschlussfähigen Wissens anregen. Atelier am 4. Innovationstag “naturwissenschaftlich-technischer Unterricht” (SWiSE). St. Gallen, Schweiz.
  • Saalbach, H. (2012). Supporting teachers in becoming adaptive experts:  Teacher education at ETH Zürich. Invited speech at the 1st Workshop for Agents for Bridging Learning Research and Educational Practice (ABLE 2012). Tokyo, Japan.
  • Saalbach, H. (2012). Aktuelle Befunde der Psychologie zum schulischen Lernen. Eingeladener Vortrag an der Kaleidos Jahrestagung. Schloss Marbach, Deutschland.
  • Saalbach, H. (2012). Naturwissenschaftliches Lernen in der Eingangsstufe. Eingeladener Vortrag am 3. Innovationstag “naturwissenschaftlich-technischer Unterricht” (SWiSE). Bern, Schweiz.
  • Saalbach, Henrik (2012). Bilinguism and knowledge acquisition. Guest lecture at Peking University, Beijing, China.
  • Saalbach, Henrik (2011). Bilinguales (schulisches) Lernen: Was bringt es?. Gastvorlesung an der PH FH Nordwestschweiz, Liestal, Schweiz.
  • Saalbach, Henrik (2009). The influence of classifiers on conceptual structure in children and adults. Guest lecture at University of Saarland
  • Saalbach, Henrik & Grabner, Roland (2009). Bilingual learning and mathematical knowledge representation in the brain. Presentation at the Colloquium Behavioural Studies, ETH Zürich.
  • Saalbach, Henrik & Greutmann, Peter (2009). Von Lehr- Lern-Theorien zur schulischen Praxis - Weiterbildung von Lehrpersonen durch Coaching. Vortrag zur Eröffnung von EducETH, ETH Zürich.
  • Saalbach, H. (2009). Wird Wissen sprachspezifisch erworben? Studien zu linguistischer Relativität und Zweisprachigkeit. Vortrag am Herder-Institut der Universität Leipzig.
  • Spielend lernen. Wie sinnvoll Babykurse wirklich sind. + Interview mit Forscherin Elsbeth Stern: Warum der Alltag Förderung genug ist. Leben & Erziehen 9/2017, 16-20.
  • Maschinen geben Sprachunterricht. Roboter mit Lehrauftrag. (2016, 17. Januar). taz. Maschinen geben Sprachunterricht_ Roboter mit Lehrauftrag – taz
  • Stefensky, M., Hardy, I., Leuchter, M. & Saalbach, H. (2015). Spiralcurriculum. Schwimmen und Sinken. Naturwissenschaftlich arbeiten und denken lernen. Münster.
  • Experte für die Psychologie des Lernens. Henrik Saalbach ist neu berufener Professor an unserer Universität. (2015, 27. Mai). LUMAG Das Leipziger Universitätsmagazin. Experte für die Psychologie des Lernens _ Online-Magazin der Universität Leipzig
  • Schreiben wie die Kinder in China. (2014, 12. Juli). Saarbrückener Zeitung, 159, G6. Schreiben wie die Kinder in China
  • Nach 45 Minuten kann jedes Kind Chinesisch. (2014, 5. April). Saarbrückener Zeitung, 81, G8. Nach 45 Minuten kann jedes Kind Chinesisch
  • Leuchter, M., & Saalbach, H. (2012). Naturwissenschaftliches Lernen in der Eingangsstufe. 4 bis 8: Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe, 6, 7-8. 
  • Schalk, L., & Saalbach, H. (2012). Fragen stellen hilft beim Wissenserwerb. 4 bis 8: Fachzeitschrift für Kindergarten und Unterstufe, 6, 6-7.
  • Saalbach, H. & Leuchter, M. (2011). Naturwissenschaftliches Lernen in der Eingangsstufe: Voraussetzungen und Möglichkeiten der Unterstützung. MNU Primar, 3/2, 44-48. 
  • Zweisprachig nach vorn. (2011, 2. Dezember). 20 Minuten, 25. Zweisprachig nach vorn
  • Von der Zweisprachigkeit profitieren. (2011, 18. Juli). ETH Life. http://www.ethlife.ethz.ch/archive_articles/110718_migrationskids_mathe_gs/ 
  • Der Begriff des Wortlernens muss neu gesehen werden. Interview mit Henrik Saalbach. (2011, 10. Februar). ETH Life. http://www.ethlife.ethz.ch/archive_articles/110210_wortlernen_interview.doc.html 

Drittmittel, Stipendien und Auszeichnungen

2023-2026 DFG (German Research Foundation) Project : „Encoding specificity in bilingual content learning: Scrutinizing language switching costs in mathematical knowledge acquisition” (submitted by HS & Roalnd Grabner)
2023- 2026 Robert-Bosch-Stiftung - Project: BiPsy Monitor („Monitor schulischen Bildung und psychische Gesundheit“) (submitted by Julian Schmitz, Eva Baumann, HS)
2021-2024 BMBF (Federal Ministry of Education and Research) Project „ Professional Development in formative diagnostics within inclusive early science education (ProFinK)“ (submitted by Anika Bürgermeister, Ilonca Hardy, Miriam Leuchter, Henrik Saalbach, & Mirjam Steffensky)
2021-2024 DFG (German Research Foundation) Project “Functions of language in children’s development of emotion regulation: A multimethod approach“ (submitted by Berit Streubel, Catherine Gunzenhauser, & Henrik Saalbach)
2018-2021 BMBF-Project „Formative assessment in inclusive science education in Kindergarten (FinK)“ (submitted by Ilonca Hardy, Miriam Leuchter, Mirjam Steffensky, & Henrik Saalbach)
2017-2018 StiL – „LaborUniversität“(Hochschulpakt Lehre): Project „Peer Assessment“ (submitted by Anika Bürgermeister & Henrik Saalbach)
2017-2020 DFG research project „Contributions of verbal and executive processes on cognitive and academic performance in monolingual and bilingual elementary students” (submitted by Henrik Saalbach, Catherine Gunzenhauser, & Julia Karbach)
2016-2017 StiL – „LaborUniversität“ (Hochschulpakt Lehre): Project „Cooperative learning within a cognitively activating seminar concept“ (submitted by Henrik Saalbach & Anika Bürgermeister)
2015-2016 „Lehrpraxis im Transfer“ (LiT): Project „Cognitively activating methods for facilitating theory-practice transfer in teacher training“ (submitted by Henrik Saalbach, Anika Bürgermeister, Robert Wilkens, Roland Biewald, & Hermann Körndle)
2011-2015 Project “Professional competencies of teachers in early science teaching“ funded by Swiss National Science Foundation (SNF) (submitted by Henrik Saalbach & Miriam Leuchter)
2008-2011 Project „Bilingual Education and Knowledge Representation: The Case of Mathematics“ funded by Swiss National Science Foundation (SNF) (submitted by Henrik Saalbach & Roland Grabner)
2006-2007 Post-Doc Fellowship for Japan and China by the German Academic Exchange Program (DAAD)
2004-2006 Doctoral Fellowship by the Friedrich Ebert Foundation (FES) and by the Studienstiftung des deutschen Volkes
2004 Pre-doctoral Fellowship by the Japanese Society for the Promotion of Science (JSPS)
2003 Award for young researchers by the Developmental Section of the Chinese Psychological Society
2002-2003 Postgraduate Research Fellowship by the German Academic Exchange Program (DAAD)
1997-2001 Study Stipend by the Studienstiftung des deutschen Volkes

Ad Hoc Review

  • … Cognition
  • … Cognitive Science
  • … Frontiers Psychology
  • … International Journal of Bilingualism
  • … International Journal of Psychology
  • … International Journal of Psychophysiology
  • … Journal of Experimental Psychology: Language, Memory, and Cognition
  • … Journal of Psycholinguistic Research
  • … Journal of Educational Psychology
  • … Journal of Experimental Child Psychology
  • … Language and Cognitive Processes
  • … Memory and Cognition
  • … Neuroscience
  • … Psychologie in Erziehung und Unterricht
  • … Science
  • … Unterrichtswissenschaften
  • … Zeitschrift für Grundschulforschung
  • … Zeitschrift für Pädagogische Psychologie
  • … Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie

Weitere Positionen

Sonstige Tätigkeiten